• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Quo Vadis" na operowej scenie "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Józef Kański

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    "Quo Vadis" na operowej scenie
  • Data

    18.09.1994
  • Treść recenzji

    „Quo vadis” Feliksa Nowowiejskiego jest dziełem par excellence oratoryjnym, a więc z natury statycznym i kojarzenie go z akcją oraz ruchem scenicznym jest działaniem trochę na siłę. Żywe obrazy w dekoracjach i kostiumach - owszem; poszczególne części dzieła noszą przecież nawet programowe tytuły, zaś wspaniała scenografia Ewy Starowieyskiej może z pewnością pomagać w wytworzeniu właściwego nastroju, pozwalając nadto, jeśli ktoś zechce, kojarzyć w myśli pożar starożytnego Rzymu z łunami płomieni nad walczącą Warszawą (skoro spektakl ten miał być hołdem pamięci Powstania). Natomiast już gwałtowne gesty chóru Rzymian w pierwszej scenie sprawiają wrażenie sztuczności, zaś osobliwa musztra oddziału żołnierzy na tle efektownego Marsza pretorianów, miast nasilać grozę i symbolizować potęgę rzymskiej władzy, daje niestety efekt raczej groteskowy. / Z kolei tak ważna dla ideowej wymowy całego dzieła scena spotkania uchodzącego z Rzymu Piotra z Chrystusem powinna chyba mieć charakter mistyczno-wizyjny (co przy dzisiejszej technice nie jest zbyt trudne do osiągnięcia). / Wszystko to jednak nie ujmuje niczego muzycznym walorom przedstawienia. W „Quo vadis” Nowowiejskiego zawiera się bowiem niemały kawał znakomitej naprawdę muzyki, o czym przekonał słuchaczy dowodnie debiutujący tu (tak!) przy pulpicie operowego kapelmistrza Stefan Stuligrosz oraz cały zespół Teatru Wielkiego: pięknie i potężnie brzmiące chóry, dzielnie na ogół radząca sobie ze spiętrzonymi w partyturze trudnościami orkiestra, no i grono solistów, pośród których szczególne uznanie zaskarbił sobie Jerzy Ostapiuk świetnym wykonaniem morderczo trudnej i forsownej partii Nerona, jak też Zbigniew Macias (Piotr Apostoł) oraz pełna uroku Ewa Iżykowska (Ligia).

  • Inscenizacja (1)

    • Quo vadis
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne