• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Raj utracony", czyli zwycięstwo tańca nad śpiewem (ale chór w porządku!) "Przekrój"

  • Autor

    Lucjan Kydryński

  • Tytuł czasopisma

    "Przekrój"
  • Tytuł

    "Raj utracony", czyli zwycięstwo tańca nad śpiewem (ale chór w porządku!)
  • Data

    18.10.1998
  • Treść recenzji

    W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (tak się to ostatnio oficjalnie nazywa) przypomniano „Raj utracony” Krzysztofa Pendereckiego. Kompozytor przyjechał na premierę, bo to przecież jego 65-lecie świętowano (z pewnym wyprzedzeniem), czy jednak był zadowolony z inscenizacji Marka Weissa-Grzesińskiego, kierownictwa muzycznego Andrzeja Straszyńskiego i scenografii Andrzeja Kreütz-Majewskiego? Mogę tylko powiedzieć, czy ja byłem. Częściowo. Inscenizacja wydawała mi się bowiem mało spójna i mało logiczna. Może gdyby inscenizator wyciągnął do mnie pomocną dłoń i wyjaśnił powody, dla których para przesadnie zgrzybiałych staruszków, czyli Adam i Ewa po wygnaniu z Raju nagle w połowie akcji młodnieje w oczach i wkracza do Raju w kostiumach z epoki Miltona, gdyby mi wyznał (choćby na ucho), dlaczego sam Milton (na jego poemacie oparte jest libretto), snując swoją opowieść u schyłku życia, też nieoczekiwanie przemienia się w tryskającego życiem młodzieńca, gdyby dał choćby parę wskazówek, jakimi drogami zdążała jego myśl, byłoby mi niewątpliwie łatwiej w tym wszystkim się rozeznać. / Tym, co urzekło mnie w warszawskim spektaklu najbardziej, był znakomity układ choreograficzny Emila Wesołowskiego i troje świetnych tancerzy. Penderecki przedstawia Adama, Ewę i Szatana w podwójnych postaciach: poprzez śpiewaków i tancerzy. Śpiewający tercet stanowili tym razem Ryszard Cieśla, Ewa Iżykowska i Robert Dymowski, ich tańczącymi odpowiednikami byli natomiast Andrzej Marek Stasiewicz, Beata Grzesińska i Karol Urbański. Oni niewątpliwie zdominowali śpiewających, zresztą zapewne zgodnie z intencją inscenizatora, który śpiewaków - szczególnie w I części - wyraźnie sprowadził do drugiego planu, odsyłał ich gdzieś na pobocza sceny i bezsensownie pogiął wpół od rzekomej starości. Doskonale natomiast rozmieścił tak ważny w partyturze Pendereckiego zespół chóru. Śpiewając swoje piekielnie trudne, ale i bardzo efektownie partie z bocznych lóż I piętra, chór był doskonale słyszalny, obejmował swym śpiewem widownię wspaniałym stereofonicznym brzmieniem.

  • Inscenizacja (1)

    • Raj utracony
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne