• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Raj utracony "Express Wieczorny"

  • Autor

    Janusz Ekiert

  • Tytuł czasopisma

    "Express Wieczorny"
  • Tytuł

    Raj utracony
  • Data

    24.11.1993
  • Treść recenzji

    Za kanwę dzieła posłużyły fragmenty eposu „Raj utracony” Johna Miltona. / Penderecki ujął ten dramat w formę mającą coś z barokowego oratorium i coś z barokowej opery. Kontrapunkt, głosy splatające się jak warkocze, pełna półtonów melodia instrumentalna i wokalna, cytaty z "Pasji św. Jana" Bacha, ze wstępu do „Lohengrina" Wagnera, z archaicznej sekwencji żałobnej „Dies irae", zakończenie w D-dur - to wszystko przed 15 laty było nowością w jego twórczości. Tak jak „Pasja " była bliska oratorium Bacha, „Raj utracony" ze swoimi motywami i atmosferą jest indywidualną i oryginalną repliką wagnerowskiego dramatu muzycznego. / Kiedy po prologu podniosła się kurtyna i zerwały oklaski, można było pomyśleć, że to barbarzyństwo zagłuszać pełną finezji brzmieniowych muzykę. Ale te oklaski były przeznaczone dla Andrzeja Majewskiego, który jest jedną z największych gwiazd światowej scenografii i „Raj utracony" to potwierdził. / Piekło rozbrzmiewa uwodzicielskim czarem muzyki, są tu organy, organista szaleje na klawiaturze. Szatan i jego przywódcy przywdziali fraki eleganckich dżentelmenów, którzy - jak zarząd jakiegoś koncernu albo zgromadzenie polityków - radzą nad losami świata. Muskulatura Andrzeja Marka Stasiewicza w pantomimicznej roli Adama i jego ewolucje (choreografia - Emil Wesołowski) stwarzają złudzenie, że ożył fresk Michała Anioła. Gryzące i nastrojowe aluzje, symbole, metafory nie zawsze są czytelne, oryginalne, przekonujące, ale to nie ma znaczenia. Od czasów Wielanda Wagnera rusztowanie symboli na scenie nie ma być szczegółowym komentarzem akcji. Ma tworzyć atmosferę i to jest jego najważniejsze zadanie. / Po przedstawieniach „Raju utraconego" w Chicago, Mediolanie, Stuttgarcie, warszawską inscenizację (Marek Weiss-Grzesiński) trzeba uznać za najciekawszą i najpiękniejszą.

  • Inscenizacja (1)

    • Raj utracony
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne