• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Reżyserska niemoc! "Nasz Dziennik"

  • Autor

    Adam Czopek

  • Tytuł czasopisma

    "Nasz Dziennik"
  • Tytuł

    Reżyserska niemoc!
  • Data

    25.10.2000
  • Treść recenzji

    Premiera najnowszej inscenizacji „Don Carlosa" Giuseppe Verdiego zakończyła się głośną dezaprobatą dla zespołu realizatorów. Pojawiających się na scenie po zakończeniu premiery twórców inscenizacji: Krzysztofa Warlikowskiego - reżysera i Małgorzatę Szczęśniak - scenografa przywitało głośne "buuu", gwizdy i okrzyki niezadowolenia. O ile pamiętam, coś takiego wydarzyło się w tym teatrze po raz pierwszy! / Przyznać należy, że nie było to oburzenie bezpodstawne. Warlikowski miotał się w swojej reżyserskiej wizji od pomysłu do pomysłu, przez co przedstawieniu brakuje zwartości i ciągłości dramaturgicznej. Inscenizację, w założeniu niemal ascetyczną, co podkreśla uboga, niezbyt ciekawa plastycznie scenografia i zmieniające co rusz epokę kostiumy, uzupełniają projekcje obrazów mające nadawać poszczególnym scenom właściwy wymiar i sens. Nie zawsze jednak są właściwie dobrane, więc nie spełniają swojego zadania. Można spokojnie stwierdzić, że jest to unowocześnione widowisko, którego twórcy niewiele jednak wiedzą o operze i wymaganiach, jakim trzeba w tym wypadku sprostać. Reżyser, który z tak potężnym dziełem zmierzył się pierwszy raz (podziwiać odwagę!!!), chcąc być za wszelką cenę oryginalny, sili się na pomysły tyleż ryzykowne, co nieporadne. Pełnemu dramatyzmu duetowi Królowej Elżbiety i Don Carlosa w pierwszym akcie towarzyszą fajerwerki. W nocnej scenie w pałacowym ogrodzie zamiast fontanny mamy górski wodospad. Do tego jeszcze należy dodać plastikowego konia, na którym odjeżdża królowa na zakończenie pierwszej sceny, gimnastyczne popisy (bo taniec to jednak nie jest!) damy dworu hiszpańskiej władczyni. Potężna, rozbudowana scena autodafe, której akcję przeniesiono również na widownię, okazała się wątpliwej jakości igrzyskami dla gawiedzi, na dodatek niebezpieczna w swojej wymowie. Po jej zakończeniu oznaki głośnej dezaprobaty odezwały się po raz pierwszy. / Byłbym jednak niesprawiedliwy, gdybym nie zaznaczył, że kilka pomysłów mogło się podobać. Dobrze została rozegrana scena w komnacie Filipa II, gdzie dochodzi do spotkania króla z Wielkim Inkwizytorem. Pięknie wypadła scena śmierci Posy i ostatni akt z siedzącymi nieruchomo mnichami, do których dołącza w finale Don Carlos. / Pozostawmy już jednak warstwę inscenizacyjną i skupmy się na muzyce i śpiewie, a tutaj już są powody do sporej satysfakcji. Pięknie brzmiała orkiestra przygotowana przez Jacka Kaspszyka, który prowadził premierowe przedstawienie z właściwą sobie pasją i ekspresją. Gdyby jeszcze zadbał o właściwe proporcje brzmienia... W obsadzie słowa uznania należą się przede wszystkim Izabelli Kłosińskiej za wspaniałą kreację wokalną i aktorską królowej Elżbiety oraz Marcinowi Bronikowskiemu, który jako Posa zachwycał pięknym głosem, świetnym prowadzeniem frazy i właściwą ekspresją.

  • Inscenizacja (1)

    • Don Carlos
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne