• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Rozpoczęto "Strasznym dworem" "Kurier Polski"

  • Autor

    Henryk Swolkień

  • Tytuł czasopisma

    "Kurier Polski"
  • Tytuł

    Rozpoczęto "Strasznym dworem"
  • Data

    22.11.1965
  • Treść recenzji

    Ocalały fronton corrazziański i wspaniale przebudowany gmach Teatru Wielkiego, przekształcony na nowoczesny teatr operowy, to symbol połączenia starego z nowym. Z pewnością do rangi tego symbolu urasta również wybranie na inaugurację arcydzieła Stanisława Moniuszki, „Strasznego dworu”. / Na uroczystości otwarcia pierwszego sezonu operowego były same nowości: nowy gmach, nowa inscenizacja, Witold Rowicki w nowej roli dyrygenta operowego. Tylko Moniuszko pozostał ten sam, gdyż tym razem nikt na szczęście nie próbował odczytywać go na nowo. / Tyle było emocji, tyle powodów do obaw, tyle do ostatniej chwili docierało złośliwych plotek. Muszę przyznać, że czuję wciąż rosnący optymizm. Gmach jest piękny, z prawdziwą przyjemnością, nie zaglądając na razie do tzw. zaplecza, chodzi się w antraktach po wszystkich jego zakamarkach. Strona muzyczna premiery budzić może tylko uznanie. Rzeczywiście trochę gorzej jest z akustyką: odniosłem wrażenie, że sporo było brzmień jakby przytłumionych, niektórzy z wykonawców starali się natężać głos, w czym też, być może, „dopomagała" im premierowa trema. Pocieszamy się, że z akustyką wnętrza jest jak — proszę darować porównanie — z nowym obuwiem: musi się dopasować. / Do moniuszkowskiej partytury odniesiono się z całym pietyzmem. Reżyseria ani przez chwilę nie przeszkadzała. Jeśli chodzi o scenografię — ta, mnie przynajmniej, zaskakiwała. I tak, gdyby nie polski, orzeł, to w prologu nie rozpoznałbym ze strojów ani kraju, ani epoki. Pałacowe wnętrza nie pasowały do „cichego domku modrzewiowego", ani nawet do „domku" Miecznika. To dobrze, że w Teatrze Wielkim nie ma żadnych szablonów, żadnych schematów! Zaskakujcie nas, wywołujcie zachwyty jednych i oburzenie drugich. Byle tylko, tak jak stwierdziliśmy to z uznaniem na premierze „Strasznego dworu", w waszych koncepcjach i w ich realizacji nadal nie było nic przypadkowego.

  • Inscenizacja (1)

    • Straszny dwór
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne