• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Sensacja w cygar fabryce "Świat"

  • Autor

    Jerzy Waldorff

  • Tytuł czasopisma

    "Świat"
  • Tytuł

    Sensacja w cygar fabryce
  • Data

    30.07.1967
  • Treść recenzji

    Dzięki ostatniej wymianie z Berlinem, obok Górzyńskiego niespodziewane i nadzwyczajne rzekłbym - cudowne zgoła zyski osiągnął Teatr Wielki w Warszawie. Nie chcę ukrywać dłużej nazwisk twórców cudu: Erharda Fischera - reżysera oraz Wilfrieda Werza – scenografa Opery Państwowej w Berlinie (NRD). Odkąd tylko otwarto nowy Teatr Wielki w Warszawie i stwierdzono jego uparcie złą akustykę, zacząłem wołać rozdzierającym głosem o dwa korygujące rozwiązania. Dopiero, kiedy przyjechali dwaj znakomici specjaliści z zagranicy i powtórzyli, com był mówił, natychmiast ukryto jedną trzecią część obniżonej w kanale orkiestry pod dachem, dekoracje - grające rolę zastawek - wybudowano z drewna, które jest materiałem rezonującym najlepiej, no i stał się od dwóch lat oczekiwany cud: okazało się, że Teatr Wielki akustycznie wcale nie gorszy jest od wielu innych, a może nawet lepszy, bo z wysokiej na chyba osiem metrów, ustawionej dość głęboko na scenie dekoracji słychać było nie tylko głosy solistów, ale niemal każde słowo recytowanego przez nich tekstu. Tyle o cudzie technicznym, dalej o artystycznym. (…) Scena żyła chyba więcej jeszcze – rozwibrowana była życiem autentycznym, ale teatralnym, więc w specjalny sposób umownym. Zupełnie rewelacyjnym osiągnieciem Fischera stało się operowanie chórem, a raczej dwoma chórami: dorosłym mieszanym i harcerskim chórem dziecięcym. Każdy z tej masy śpiewaków był indywidualną postacią, określonym charakterem, a przecież współgrali razem, jako dynamiczna, ludzka masa. Szczególnie przejmujący efekt osiągnął reżyser w scenie końcowej, triumfalnego powitania torreadora. Pyszny krąg jego barwnie wysztafirowanej asysty, wiwatujące tłumy, a na samym przedzie sceny siedzi na koszu owoców stara, szara, biedna kobieta, której to wszystko nic nie obchodzi. Ona przeczekuje, żeby móc potem tylko sprzedać swe pomarańcze. W sumie jedno z najlepszych osiągnięć reżyserskich, jakie pamiętam! (…) ”Stosy drewna" dały obraz Hiszpanii surowej, jak gdyby wysuszonej nadmiarem słońca, rodem z wielkiego malarstwa Goi. W dodatku, w ostatnim obrazie, nareszcie zobaczyliśmy, jak ogromna jest nowa scena Teatru Wielkiego: przed areną cyrkową był najprawdziwszy, rozległy plac, który zdawał się większy od warszawskiego rynku Starego Miasta. Krystyna Szostek-Radkowa w roli i partii Carmeny była rewelacyjna: nie wyobrażam sobie, czy jest dziś lepsza Carmen w Europie, pod każdym względem - wokalnym, aktorskim, aparycyjnym. Sądzę, że słusznie dano premierę jej, a nie "pierwszej damie opery polskiej" - Krystynie Szczepańskiej.

  • Inscenizacja (1)

    • Carmen
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne