• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Sinobrody i Mandaryn "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Józef Kański

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    Sinobrody i Mandaryn
  • Data

    30.05.1999
  • Treść recenzji

    Bartókowski „Zamek księcia Sinobrodego” nie jest typową „operą", a w dodatku sprawiać może wiele trudności zarówno wykonawcom, jak i... odbiorcom, wymagając od nich niejakiego wysiłku intelektualnego. Akcji scenicznej mamy tu bowiem bardzo niewiele, a cały dramat zawiera się w słowach tekstu wyrażających uczucia dwu występujących osób oraz - przede wszystkim - we wspaniałej muzyce Bartóka. / Rzecz jest niełatwa - i z tym większą satysfakcją możemy skonstatować, iż „Zamek księcia Sinobrodego”, w odróżnieniu od paru poprzednich przedstawień, przynosi niewątpliwie honor stołecznemu Teatrowi Wielkiemu. Zasługa to w pierwszym rzędzie wyśmienitej, kipiącej dramatycznym napięciem realizacji muzycznej pod batutą Jacka Kaspszyka oraz doskonale „autorytatywnej" interpretacji solowych partii przez parę świetnych węgierskich śpiewaków: sławną sopranistkę Evę Marton oraz partnerującego jej godnie w roli tytułowej barytona Mihálya Kálmándi. Eva Marton najlepsze swoje lata ma już zapewne za sobą - ale to ona właśnie jako bezgranicznie zakochana Judyta potrafiła napełnić scenę naszego Teatru Wielkiego życiem i intensywną ekspresją, a głosowi jej w żadnym momencie nie zabrakło wspaniałej mocy i blasku - także w najwyższym rejestrze skali. Szkoda tylko, że tę parę znakomitych artystów oglądać można było jedynie na premierowym spektaklu - później partie ich przejęli już polscy koledzy: Małgorzata Walewska, Agnieszka Zwierko-Wiercioch, Włodzimierz Zalewski i Piotr Nowacki, śpiewający zresztą (nie bez sporego wysiłku) także po węgiersku. / Trochę odbiegała od klimatu całości postać Barda - Krzysztofa Gosztyły, recytującego - bardzo zresztą ładnie i na szczęście po polsku - strofy prologu, przyodzianego nie wiedzieć czemu w młodopolską, romantyczną pelerynę i z laseczką w dłoni. / Warto było z pewnością zaznaczyć w jakiś sposób (choćby tylko kolorem) odmienność scenerii, jaka się odsłania przy otwieraniu kolejnych drzwi, ukazanych tu tylko symbolicznie. Znakomity scenograf Andrzej Kreütz-Majewski z pewnością by się do takiego pomysłu przychylił i bez trudu go zrealizował. Nie cofam jednak wyrażonego na wstępie przekonania, iż przedstawienie „Sinobrodego” jest w swoim rodzaju znakomite i wywiera głębokie wrażenie.

  • Inscenizacja (1)

    • Zamek księcia Sinobrodego
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne