• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Straszny dwór" i "Halka" na Wielkiej Scenie "Głos Pracy"

  • Autor

    Jerzy Jaroszewicz

  • Tytuł czasopisma

    "Głos Pracy"
  • Tytuł

    "Straszny dwór" i "Halka" na Wielkiej Scenie
  • Data

    22.11.1965
  • Treść recenzji

    Koncepcje inscenizacji „Strasznego dworu", jeśli oczywiście chcą pozostawać w zgodzie z librettem i muzyką, nie stanowią w zasadzie problemu. / O ile można było mieć pewne zastrzeżenia wobec „makroreżyserii" całości przedstawienia, o tyle na najwyższe uznanie zasłużyła troskliwość, z jaką wycyzelowane zostały szczegóły. Owa „mikroreżyseria" - będąca owocem współpracy Jerzego Merunowicza i Wandy Szczuki (ruch i gest sceniczny) - dała spektaklowi wieloplanowość akcji, toczącej się równolegle na paru płaszczyznach, dała kilka kapitalnych kreacji aktorskich, które — jak wiadomo — w operze nie należą do częstych zjawisk. / Orkiestra pod batutą Witolda Rowickiego mogła wręcz zaimponować świetnym zestrojeniem i precyzją gry, i wycyzelowaniem szczegółów. Bardzo dobrze śpiewał chór (przygotowany przez Józefa Boka), a na szczególne uznanie zasługuje jego wzorowa dykcja. Obsada partii solowych — niezwykle atrakcyjna. Kreację najwyższej miary stworzył Andrzej Hiolski, który całą swą rolę wykonał wręcz wzorowo tak pod względem wokalnym (wspaniały a pozbawiony pompatyczności Polonez), jak i aktorskim. Zdzisław Nikodem znakomicie śpiewał swą trudną partię. / Nieprześcigniona w swej roli Jadwigi Krystyna Szczepańska uczyniła za swej arietty prawdziwy klejnot sztuki odtwórczej. Dość niewdzięczna rola Hanny znalazła świetną wokalnie (choć obcą stylistycznie) odtwórczynię w Halinie Słonickiej; Stefan (Bogdan Paprocki i Zbigniew (Edmund Kossowski), szczególnie w pierwszych odsłonach, stworzyli kreacje przekonywające i wierne atmosferze opery. / Wreszcie balet. Pyszna scena kuligu i olśniewający Mazur w układzie Zbigniewa Kilińskiego. Czy jednak Mazur? Jego charakter, klimat, scenografia — wszystko to było chyba zbyt gładkie, zbytnio przypominające nie początek XVIII wieku (jak chce libretto) lecz raczej atmosferę wielkiego balu w Warszawie z epoki Prusa.

  • Inscenizacja (1)

    • Straszny dwór
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne