• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Straszny dwór" lubo efektów tumult "Polityka"

  • Autor

    Jerzy Waldorff

  • Tytuł czasopisma

    "Polityka"
  • Tytuł

    "Straszny dwór" lubo efektów tumult
  • Data

    08.07.1972
  • Treść recenzji

    Od pierwszych taktów miotały mną wątpliwości, uczucia wielce sprzeczne, doznawałem tumultu afektów zgoła osobliwego, zanim — dopiero po pierwszym akcie — wpłynąć mogłem na spokojne wody zadowolenia. (…) potem kurtyna rozwarła się na akt drugi i się zaczęło oczu oczarowanie!... Brawami powitano dekorację - wielką izbę w dworze w Kalinowie, obwieszoną kilkudziesięcioma portretami przodków Miecznika, zaś te portrety — za sprawą pani Zachwatowicz — były kopiami najprzedniejszych portretów polskich, znanych z naszych zamków i muzeów. Dziewczęta przy krosnach siedziały w ślicznie zgranych pastelowych sukienkach, z czym kontrastowały ugry sutych spódnic siedmiu dworek pilnujących roboty (…). Nad izbą scenograf poprowadził galeryjkę, co w „kłótni myśliwych" zezwoliło umieścić na niej kontrapunktujący chór niewiast i ładnie uwypuklić powiązanie dwóch chóralnych zespołów. (…) pod koniec II aktu, gdy towarzystwo zasiadło do stołów, wzięło się za jadło na cynowych misach i do wina z cynowych dzbanów, a z boku przywarły dwa legawce (…) wszystko w kunsztownym świetle stało się nagle ożywionym płótnem Franza Halsa lub Jordaensa. Kiedy zaś w IV akcie przede dwór w Kalinowie zajechał kulig noworoczny, sanie — wśród grzmotu braw z ubawionej widowni — brnęły przez metrowe zaspy śnieżne i śniegiem oblepione były długie męskie cholewy. Takie to dziwy czarowały owego pamiętnego wieczoru w Teatrze Wielkim w Warszawie. / Czy one tylko zdecydowały o wyjątkowej klasie przedstawienia? Oczywiste, że nie! Decydowała muzyka i śpiew. Tyle razy pisałem o mistrzostwie Krenza-dyrygenta, ze trudno mi wymyślić nowe superlatywy na chwalbę jego artyzmu, żelaznej precyzji prowadzenia zespołu, a równocześnie giętkości dynamicznej i agogicznej; nadanej lekkości i porywistości przebiegowi dzieła. (…) Tego wieczoru orkiestra warszawskiego Teatru Wielkiego była jedną z najlepszych w świecie. / To samo powiedzieć należy o solistach i chórze. Wszystkich solistach, bez wyjątku. (…) Ten w sumie cudny spektakl wart jest w detalach poprawienia.

  • Inscenizacja (1)

    • Straszny dwór
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne