• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Straszny dwór" z rozmachem… streszczony "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Józef Kański

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    "Straszny dwór" z rozmachem… streszczony
  • Data

    01-15.09.1972
  • Treść recenzji

    Premiera Moniuszkowskiego dzieła wywołała bardzo rozbieżne sądy i sprzeczne reakcję – od szczerego zachwytu do zdenerwowania, a nawet złości. Nie ulega wątpliwości, że Jan Krenz prowadził „Straszny dwór” po mistrzowsku, z niepospolitym żarem i temperamentem. Moniuszkowska partytura pod jego batutą zalśniła urzekająco pięknymi i świeżymi barwami, objawiła swą klasyczną zgoła Iekkość i finezję oraz dynamizm rytmiczny. Pięknie śpiewały chóry —zwłaszcza pełen subtelności chór kobiet w drugim akcie. W zespole solistów oglądaliśmy znanych z dawna świetnych odtwórców Moniuszkowskich partii, jak Bogdan Paprocki (od ćwierć wieku ciągle najdoskonalszy Stefan — istny fenomen!), Andrzej Hiolski, Bernard Ładysz, Krystyna Szostek-Radkowa (co prawda wolałem jej głos w partii Jadwigi niż Cześnikowej), Pola Lipińska, Józef Wojtan, a obok nich bardzo dobra w partii Hanny Urszula Trawińska i Kazimierz Dłuha — Pan Damazy. Wielką też satysfakcję sprawił słuchaczom debiut młodego, wybitnie utalentowanego basa Leonarda Andrzeja Mroza w partii Zbigniewa. / Maciej Prus zaprezentował się jako reżyser z polotem i fantazją, mający rzeczywiście coś do powiedzenia; taka np. scena myśliwskiej kłótni, pełna malarskiego wręcz uroku uczta kończąca drugi akt opery, czy żywiołowy wjazd kuligu na autentycznych saniach wśród zwałów śniegu — to momenty rzeczywiście kapitalne. Całe zresztą przedstawienie zrealizowane zostało z ogromnym rozmachem, tętni ustawicznie ruchem i tryska humorem. Więc „i czegóż nam tu brak"? — jak śpiewają bohaterowie „Strasznego dworu” w pierwszym akcie opery? / Brak niestety sporo. Przede wszystkim odczuwa się — i to dotkliwie — brak szeregu fragmentów opery, usuniętych z przedstawienia w wyniku poczynionych w partyturze skrótów tak drastycznych, jakich przedtem nikt nie odważył się stosować. Brak następnie po trosze i narodowo-patriotycznego klimatu, który z tak istotnego w tym względzie prologu doszczętnie niemal wyparował, zarówno za sprawą reżyserii, jak i scenografii. Brak też tu i ówdzie poszanowania dla obyczajowych realiów określonej epoki oraz brak jednolitej konwencji spektaklu.

  • Inscenizacja (1)

    • Straszny dwór
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne