• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Święta Katarzyna sarmatów "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Olgierd Pisarenko

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    Święta Katarzyna sarmatów
  • Data

    13.04.1986
  • Treść recenzji

    (…) w swojej „Historyi o świętej Katarzynie” kompozytor posłużył się stylizacją – tym razem źródłem inspiracji była muzyka polskiego baroku: żywiołom pogańskim towarzyszą rytmy polonezowe, świętej Katarzynie i wszystkim nawróconym — »intonacje zaczerpnięte z kantyczek i różnych nabożnych śpiewów. Przeciwstawienie sobie tych dwóch typów muzyki jest odpowiednikiem zawartego w dramacie konfliktu dwóch światów«. W finałowej scenie, która rozgrywa się... w raju (są święci, aniołowie, św. Piotr z kluczami i sam Pan Bóg z siwą brodą), mamy nawet coś w rodzaju koncertu wokalnego w stylu Gorczyckiego. / Dzieje się to wszystko w kameralnych ramach, z małą orkiestrą, niewielką liczbą działających postaci, ujęte jest — bardzo konsekwentnie — w proste, zwarte formy, przedzielane recytatywami, utrzymane w mniej lub bardziej pikantnie »przyprawionym« języku tonalnym łub modalnym. Nie jest to zapewne muzyka, która szybuje zbyt wysoko, ale skonstruowano ją ze znawstwem rzeczy, z ogromnym wyczuciem dramaturgii teatru muzycznego i możliwości odbiorcy. (…) Inscenizacja — na scenie kameralnej warszawskiego Teatru Wielkiego — mogła być bardziej interesująca (…) postacie jednak poprowadzone są wcale przekonywająco, zwłaszcza »zatwardziałych pogan« — krwiożerczo-groteskowego cesarza Maxencjusza i jego doradców (doskonały Jerzy Kulesza, Kazimierz Dłuha i Grzegorz Bajer). Pełna »anielskiego« uroku jest Katarzyna (Teresa Krajewska).

  • Inscenizacja (1)

    • Historya o św. Katarzynie
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne