• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Sztandar Młodych"

  • Tytuł czasopisma

    "Sztandar Młodych"
  • Treść recenzji

    Niestrudzony w uwspółcześnianiu stołecznej sceny operowej Bohdan Wodiczko wybrał, zestawił (w ramach jednego wieczoru) i wystawił - po raz pierwszy w Polsce - dwa dzieła znane już połowie Europy: dramat liryczny Bartoka „Zamek Sinobrodego" i operę Dallapiccoli „Więzień". / Wybór nader słuszny; na liście najciekawszych oper XX wieku „Zamek Sinobrodego" zajmuje jedno z pierwszych miejsc, a „Więzień" nie niżej niż piętnaste. Zestawienie, z punktu widzenia cech zbieżnych - nadzwyczaj trafne; te dwie w różnym czasie i różnych stylach muzycznych napisane opery operują tymi samymi motywami uwięzienia, samotności i oszukanych nadziei. Wystawienie - bardzo staranne, ale w połowie tylko udane. / „Dobrą połową" wieczoru był „Zamek Sinobrodego", co jest wspólną zasługą wszystkich realizatorów i wykonawców z parą solistów - Krystyną Szostek-Radkową (Judyta) i Edmundem Kossowskim (Sinobrody) - na czele. Podziwialiśmy u tych dwojga i śpiew i grę aktorską, i zaskakującą - jak na nasze warunki - nieskazitelną dykcję. Uwolnieni od rozwiązywania zagadek „o czym też oni mogą teraz śpiewać" i uciekania się do nieodzownego programu, mogliśmy skupić całą uwagę na niezwykłej akcji dramatu. Właściwie trudno tu mówić o akcji w ścisłym znaczeniu. Jest to niepowtarzalny ewenement, jedyny w całej literaturze operowej przykład zastosowanych na tę skalę założeń „teatru wyobraźni". Dlatego tak ważne są tu światła, padające z boku na scenę po otwarciu kolejnych drzwi; kolor, zasięg i nasilenie tych świateł jest ściśle związane z barwą, obsadą instrumentalną i dynamiką orkiestry. Zróżnicowanie ich i synchronizacja z jej brzmieniem pozostawiały, niestety, wiele do życzenia, nie mówiąc o gafie, jaką popełnił elektryk, zamieniając światła katowni (czerwone) i zbrojowni (rdzawe). Ale jest to jedyny minus inscenizacji „Zamku". Dopracowanie świateł pozwoli uznać ją za znakomitą. / „Więzień" Dallapiccoli, jednoaktowa z prologiem współczesno opera (napisana w roku 1948) pod względem scenicznym nie dorównuje „Sinobrodemu", wymagając od inscenizatorów i wykonawców znacznie więcej wysiłku. Świetnie opanowanej i sugestywnie podanej przez orkiestrę, solistów i chór muzyce nie dorównywały pozostałe, elementy przedstawienia. Los skazanego i oszukanego przez inkwizycję Więźnia nie był w stanie nas poruszyć ze względu na nader ubogi zasób środków aktorskich, jakimi rozporządzał odtwarzający tę postać Zdzisław Klimek. Bezbarwnie (mimo aż nazbyt barwnego kostiumu) wypadła postać Klucznika-lnkwizytora (Bogdan Paprocki) jak również epizodyczne postacie Zakonników. Jedna tylko Krystyna Jamroz wydobyła ze swej roli Matki akcenty prawdziwie dramatyczne. / Scenografia Tadeusza Kantora niewiele miała wspólnego z kameralną formą i charakterem opery. Więcej niż z atmosfery funkcjonującego, groźnego więzienia było tu z nastroju starej więziennej rupieciarni. Nie była to dekoracja, ale raczej wizja malarska „na tematy" dzieła Dallapiccoli wyraźnie rywalizująca z kompozytorem o pierwszeństwo. Nasi utalentowani plastycy zapominają czasem, że w operze nie są współtwórcami samego dzieła, ale jego interpretatorami, podobnie jak reżyser, dyrygent i reszta wykonawców, że nie powinni przytłaczać obrazem dramatu i muzyki.

  • Inscenizacja (1)

    • Zamek księcia Sinobrodego
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne