• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Tannhäuser" w Teatrze Wielkim "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Józef Kański

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    "Tannhäuser" w Teatrze Wielkim
  • Data

    31.03.1974
  • Treść recenzji

    Wystawienie „Tannhäusera” w Teatrze Wielkim stało się wybitnym na naszym gruncie wydarzeniem. Tym bardziej, że jest to na pewno przedstawienie godne Teatru Wielkiego: zrealizowane efektownie i z dużym rozmachem, sprawnie wyreżyserowane przez zaproszonego z Austrii Otto Fritza, frapujące ciekawą, a w niektórych scenach (sala turniejowa w II akcie) bardzo piękną oprawą scenograficzną stworzoną przez wybitną szwajcarską artystkę Annelies Corrodi, dobrze na ogół śpiewane i dobrze też od pulpitu dyrygenckiego prowadzone przez Antoniego Wicherka. Jeżeli zaś mimo to nie wszystkich ono porwało, jeżeli i głosy krytyki w codziennej prasie bardzo były rozbieżne, to zapewne dlatego, że przedstawieniu owemu zabrakło trochę, zwłaszcza w pierwszym akcie, wewnętrznego napięcia; zabrakło tej żarliwości, która przenika całą muzykę Wagnera, a bez której słuchacz nastawiony na wielkie romantyczne przeżycie doznawać będzie wrażenia niedosytu. / Najlepiej chyba zrozumiała to grająca rolę Elżbiety Hanna Lisowska, która zwłaszcza w pierwszej arii na powitanie turniejowej sali dała z siebie wszystko, śpiewając jak w transie — i z miejsca porwała całą widownię. Ale i odtwórca tytułowej roli Roman Węgrzyn — choć nie par excellence bohaterski tenor i czasem śpiewający z wyraźnym wysiłkiem — wywarł duże wrażenie, zwłaszcza w dramatycznych scenach z ostatniego aktu opery. Krystyna Szczepańska imponowała pięknym jak zawsze głosem w partii bogini Wenus — jakkolwiek słowny tekst tej partii raczej nie docierał do słuchacza. Na szczere pochwały zasłużył Zdzisław Klimek ze szlachetnym umiarem i kulturą śpiewający niełatwą partię Wolframa von Eschenbach z dwiema aż popisowymi ariami. (…) Sceny baletowe układu Witolda Grucy stanowiły niewątpliwy walor przedstawienia.

  • Inscenizacja (1)

    • Tannhäuser
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne