• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Teatr Marysieńki i teatr Zofii "Teatr"

  • Autor

    Małgorzata Komorowska

  • Tytuł czasopisma

    "Teatr"
  • Tytuł

    Teatr Marysieńki i teatr Zofii
  • Data

    07.01.1979
  • Treść recenzji

    Teatrem Marii Kazimiery w rzymskim Palazzo Ziuccari na Trinitá dei Monti zajął się muzykolog Michał Bristigier i pochwalić się może dwiema realizacjami scenicznymi. W ubiegłym sezonie we wrocławskiej Leopoldinie wystawiono „Tetydę na Skyros”, w październiku „Narcisa” wprowadził do swego repertuaru warszawski Teatr Wielki. / Po rzymskiej premierze z roku 1714 i londyńskiej z roku 1720, premiera warszawska jest trzecią w historii realizacji „Narcisa”. / Wywołała u krytyków przeciwstawne opinie, spór zarysował się tak ostro, iż zachodzi wątpliwość, czy wszyscy recenzenci oglądali to samo przedstawienie. / Ostatnie prace teatralne zmarłej przedwcześnie scenografki Zofii Wierchowicz przesłania wszystkie inne sprawy. Barwy „Narcisa” — chłodne jakby, zielono-białe, z całą gamą srebrzystości, cudowny jest strumień zrobiony tylko światłem, stroje Procri i Echa, i fantastycznej Bestii. / Myślę z żalem, że teatr Zofii Wierchowicz zniknie wraz z ostatnim przedstawieniem „Narcisa”. / W „Narciso” nie wystąpiło harmonijne współdziałanie wszystkich elementów teatru operowego, nie jest on spektaklem dobrym. Wiele wnosi — co prawda — praca Witolda Grucy nad plastyką ruchu i gestem. Zyskały swój wymiar sceniczny taneczne rytmy siciliany, menueta, gigue’a , sarabandy, tkwiące w muzyce Scarlattiego. Proste, naturalne, subtelne a czytelne gesty przydały postaciom wymowności. Choć nie wszyscy wykonawcy umieli być wdzięcznymi uczniami Grucy, nie u wszystkich stylizowanie działanie wtopiło się w aktorsko-wokalny rysunek odtwarzanej postaci, tak jak u pięknej w ruchu i sylwetce Poli Lipińskiej (nimfa Echo), czy sugestywnie przedstawionego przez Jerzego Artysza Narcyza. Za doskonały pod każdym względem uznać należy przepiękny duet tych dwojga z II aktu. Echo, trwożna, niepewna, a już rozbudzona nadzieją, powtarza po Narcyzie tylko ostatnie jego słowa (umiejętność mowy odebrała jej zazdrosna Junona), a powstaje z tego delikatny, liryczny dialog.

  • Inscenizacja (1)

    • Narciso
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne