• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Teatr Wielki w Warszawie: "Makbet" "Przekrój"

  • Autor

    Lucjan Kydryński

  • Tytuł czasopisma

    "Przekrój"
  • Tytuł

    Teatr Wielki w Warszawie: "Makbet"
  • Data

    16.03.1986
  • Treść recenzji

    Szybki, filmowy montaż scen, jakim zawsze imponuje mi Grzesiński, uzyskany jest w „Makbecie” dzięki żelaznej kurtynie; Grzesiński operuje nią niemal w każdym obrazie, pewne fragmenty (choćby pierwszą arie Lady Makbet) rozgrywa na jej tle, na proscenium, w innych — kurtyna niejednokrotnie zmienia plan sytuacyjny w trakcie odsłony, opadając lub podnosząc się w czasie akcji, podnosząc się jedynie do połowy, itp. Dokładnie to wszystko przemyślane i sprawnie przeprowadzone. Wprawdzie szereg pomysłów tej inscenizacji nie tłumaczy się, niestety, wyraźnie (wielkie kukły w scenie z duchem Banka; postać Mnicha stanowiąca tajemniczy łącznik między poszczególnymi obradami; ciężkie chorągwie dźwigane trochę bez sensu przy każdej okazji), ale plastycznie jest to wszystko tak intrygujące, ze pobudza wyobraźnię widza i podtrzymuje emocjonalne napięcie — a to też coś znaczy! / „Makbet” wspiera się na dwu wielkich partiach: Makbeta i jego żony, przy czym ta druga — podobnie jak u Szekspira — bardziej jest eksponowana i bardziej forsowna; wymaga swobodnego operowania i w górnym, i w niskim rejestrze — śpiewana bywa zarówno przez soprany dramatyczne, jak i mezzosoprany. W Warszawie błysnęła w tej partii wspaniałym materiałem głosowym Ryszarda Racewicz; mezzosopran, lecz znakomicie atakujący także górne tony głosem pełnym blasku, nośnym, o pięknym, ciemnym brzmieniu. Zachwycająco wypadła w jej interpretacji wielka scena obłędu w IV akcie, a także efektowna aria z I aktu; jest to kreacja, jaka na długo pozostanie w pamięci! Doskonałym partnerem dla Racewicz okazał się także Jerzy Artysz jako Makbet; być może rodzaj jego głosu nie jest szczególnie predestynowany do partii wymagającej szorstkiego, chropowatego brzmienia, niemniej — Artysz jest tak znakomitym śpiewakiem, że wybornie odnalazł się również i w tej postaci, nadając jej wielką siłę wyrazu tak pod względem wokalnym, jak i aktorskim. W partii Banka słyszałem Ryszarda Morkę, arię Makdufa ładnie zaśpiewał Stanisław Kowalski... Do wysokiego poziomu spektaklu dostroiła się doskonale przygotowana przez Andrzeja Straszyńskiego i doskonale brzmiąca orkiestra.

  • Inscenizacja (1)

    • Macbeth
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne