• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

To chyba nie był żart "Gazeta Stołeczna"

  • Autor

    Dorota Szwarcman

  • Tytuł czasopisma

    "Gazeta Stołeczna"
  • Tytuł

    To chyba nie był żart
  • Data

    01.08.1994
  • Treść recenzji

    Po spektaklu część publiczności zerwała się z miejsc, rzęsiście bijąc brawo. Pozostali siedzieli zastanawiając się: czy to był dowcip, czy wszystko całkiem na serio? / Wygląda na to, że autorzy spektaklu nie żartowali. Świadczy o tym mowa, którą wygłosił po premierze kierownik muzyczny Stefan Stuligrosz, a także odczytany przez reżysera „Quo vadis” Ryszarda Peryta list realizatorów z dedykacją dla Jana Pawła II. Na widowni byli też ludzie naprawdę wzruszeni - należał do nich prymas Józef Glemp, który wygłosił kilka słów podziękowania. / Można to zrozumieć - dzieło jest podniosłe, napięcie dramatyczne dobrze rozłożone, rzemiosło muzyczne niezłe. / Robota reżyserska również jest dobra. Jednak pierwszy akt, z pożarem Rzymu i ludźmi krzyczącymi o zemstę, acz bardzo efektowny, przypominał co starszym widzom przedstawienia socrealistyczne. / W drugim akcie napięcie spada i buduje się podniosły nastrój: modlitwa chrześcijan w ciemnościach wśród światełek świec i gwiazd, dialog Ligii i Piotra, samotna droga Piotra na wygnanie, scena spotkania z Chrystusem. I nagle na koniec wszystko zostaje przełamane efektem, który mnie osobiście powalił. Ale ze śmiechu. / Na scenę wkracza chór we współczesnych ubraniach, a z głębi wyłania się sylwetka Bazyliki św. Piotra, w pierwszym momencie przypominająca fragment Pałacu Kultury. Intencja jest oczywista i łączy się z dedykacją przedstawienia. Ale nawet ci, którzy wzruszyli się dziełem Nowowiejskiego, uznali ten zabieg za zgrzyt.

  • Inscenizacja (1)

    • Quo vadis
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne