• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Tragedia człowieka. Sezon Teatru Narodów w Warszawie. "Życie Literackie"

  • Autor

    Wojciech Dzieduszycki

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Literackie"
  • Tytuł

    Tragedia człowieka. Sezon Teatru Narodów w Warszawie.
  • Data

    22.06.1975
  • Treść recenzji

    Na otwarcie sezonu Teatru Narodów w Warszawie Teatr Wielki wystąpił z polską prapremierą opery Krzysztofa Pendereckiego „Diabły z Loudun”. Przedstawienie w atmosferze niecierpliwego oczekiwania i uroczystej gali, znakomici goście z Polski i szerokiego świata... / Krótki wstęp orkiestrowy, typowe dla Pendereckiego „statyczne szmerowe murmurando”, tutaj tajemnicze i mroczne. Równie tajemnicza i mroczna jest scena (scenografia Andrzeja Majewskiego). Światła powoli wyławiają z ciemności ogromny, pofałdowany dramatycznymi kształtami kamienistych pagórków, sięgający aż do ginącego w mroku horyzontu płaskowyż, na którym sterczą jak samotne drzewa olbrzymie monstrancje. W górze, na plątaninie sznurów i łańcuchów, wisi potężna bryła, jakby szczątki rzeźb, kapiteli, stiuków zlepione w bezkształtną masę. Podświetlona reflektorami, raz ciąży nad sceną masywnym głazem lub unosi się przejrzystą draperią, splątaną z kolosalnych węzłów, to znów bieleje drapieżnymi formami bielejących kości. Podobnie też pod światłem reflektorów zmienia się wzniesiona płaszczyzna sceny, na której rozgrywa się dramat: roztopiona w mdłej poświacie będzie pustym polem, przez które biegnie Philippe na spotkanie z księdzem Grandier, ograniczona ostrymi smugami reflektorów stanowić będzie nawę kościoła, w którym ojciec Barré odprawia przerażające egzekwie; to znów stanie się obszernym placem, na który wyłania się aż gdzieś spod dalekiego horyzontu procesja mnichów z zapalonymi świecami; oświetlona kolorową mozaiką reflektorów, jak światłem słońca przesłanym przez witraże, zamieni się we wnętrze katedry, w której odbywa się sąd nad Urbanem Grandier i przerażająca konfrontacja z Matką Joanną od Aniołów; i w końcu zmieni się w wyschły pagór, louduńską Golgotę, na której torturują i palą na stosie umęczonego Grandiera. / Akcja płynie bez przerw, trzydzieści kilka scen w dwie godziny, sceny postępują jedna za drugą, splatają się, rozgrywają równocześnie, jak tego wymaga muzyka płynąca nieprzerwanym strumieniem, pełna zaskakujących kontrastów, błyskawicznych zmian nastroju, natężenia emocji. / Kulminuje spiętrzenia klasterów, łącząc je krótkimi łukami dramatycznych motywów, doprowadzając w scenie tortur i spalenia księdza Grandier do takiego napięcia, że słuchacz bombardowany emocjonalną muzyką, ma ochotę krzyczeć. / To w muzyce dzieje się dramat, tragedia, okrucieństwo, muzyka jest drastyczna i wybucha raz po raz gwałtownością. Na scenie rozgrywa się ona w sumieniach, w sercach i — dzięki znakomitej grze aktorów-śpiewaków — jest tym bardziej wstrząsająca.

  • Inscenizacja (1)

    • Diabły z Loudun
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne