• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Traviata "Odrodzenie"

  • Autor

    Mirosław M. Bujko

  • Tytuł czasopisma

    "Odrodzenie"
  • Tytuł

    Traviata
  • Data

    08.05.1987
  • Treść recenzji

    Wypunktujmy trzy elementy najistotniejsze dla sukcesu przedstawienia: / 1. Zygmunt Latoszewski zinterpretował partyturę Verdiego, jak chyba nikt przedtem w Warszawie. Poziom dynamiki został chyba a priori zredukowany o jeden stopień, a instrumentom blaszanym zagrożono zapewne obcięciem premii za wszelkie dęte ekscesy. Kwintetowi kazano wibrować i dbać przez cały czas o dźwięk. W efekcie orkiestra tak doskonale stapia się z głosami wokalnymi, iż przestajemy odbierać muzykę w dwóch planach. Tworzy się doskonała jedność. Podobnie bez niepotrzebnych afektacji poprowadzeni zostali wokaliści i chór, a śpiew oczyszczony z manier, łkań i belcantowych sztuczek zabrzmiał prawdziwiej i bardziej przejmująco. / 2. Marek Grzesiński sięgnął po następny stopień budowania teatru w operze, stopień chyba najtrudniejszy - operę późnoromantyczną. Udaje się mu już po części odnajdywać i wymyślać znaki i struktury tworzące adekwatny dla tych pretensjonalnych partytur język sceniczny. Język w równym stopniu oparty o wymiar intelektualny, jak emocjonalny. / 3. Nareszcie dobrano trójkę wykonawców godnych partnerowania sobie: Zdzisława Donat - Violetta, Stanisław Kowalski - Alfred, Jerzy Artysz - ojciec Alfreda. Jeśli będą obsadzani razem w kolejnych przedstawieniach wszystko będzie dobrze.

  • Inscenizacja (1)

    • Traviata
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne