• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Triumf człowieka "Rzeczpospolita"

  • Autor

    Jacek Marczyński

  • Tytuł czasopisma

    "Rzeczpospolita"
  • Tytuł

    Triumf człowieka
  • Data

    12.03.1989
  • Treść recenzji

    Teatr Wielki w Warszawie jako jedyny obecnie zespól operowy na świecie oferuje widzom „Pierścień Nibelunga" Ryszarda Wagnera w całości. Premiera dwóch ostatnich części tej tetralogii - „Zygfryda" i „Zmierzchu bogów" - wieńczy okres wieloletnich przygotowań i żmudnych prac. / Można oczywiście zapytać, co wynika z faktu, iż właśnie w Warszawie grane jest dzieło tak wyjątkowe w literaturze operowej. Chociażby to, że w zagranicznych pismach muzycznych reklamowane są wycieczki do Polski dla melomanów, którzy chcą obejrzeć tetralogię. W ten sposób warszawski Teatr Wielki włączył się do międzynarodowego życia operowego. Teatr, który od kilku lat prowadzi aktywną działalność, podróżując po całej Europie, dziś zaprasza do siebie i jest to z pewnością ważny moment w jego historii. / Premiery dzieła Ryszarda Wagnera nie można rozpatrywać wyłącznie w kategoriach wydarzeń artystycznych. Ten fakt liczy się w międzynarodowej polityce kulturalnej. Ta inscenizacja, będąca w pewnym sensie koprodukcją polsko-zachodnioniemiecką, odgrywa istotną rolę w zbliżeniu między obydwoma państwami. Sfinalizowaniem narodzonego przed paroma laty projektu mocno były zainteresowane przecież władze bońskie. Z kolei pierwsze wystawienie „Pierścienia Nibelunga" wprowadza do nas nie tylko samo dzieło, ale i jego twórcę, uwalniając tetralogię od tych interpretacji, jakie nałożyła na nią historia. Jest to powrót do sztuki wolnej od obciążeń ideologicznych i politycznych, które starał się przydać dziełu Wagnera nazizm. / Pamiętając oczywiście o okolicznościach, w jakich doszło do polskiej premiery „Pierścienia Nibelunga", należy wszakże przede wszystkim zapytać o efekt artystyczny przedsięwzięcia. / Inscenizacja idzie jakby wbrew światowym modom, które każą uwspółcześniać uniwersalne treści tetralogii. Warszawskie przedstawienia sięgają do istoty mitu, na którym oparł się Wagner. Akcja, zwłaszcza ta w wymiarze boskim, dzieje się poza czasem. Jedynie kiedy w „Zmierzchu bogów" wkraczamy do świata ludzi, twórcy posiłkują się znanymi nam symbolami i rekwizytami. Chodzi tu o podkreślenie, że zło i przemoc towarzyszą człowiekowi od zawsze, niezależnie od systemów politycznych i doświadczeń historycznych.

  • Inscenizacja (1)

    • Zygfryd
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne