• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Triumf człowieka "Rzeczpospolita"

  • Autor

    Jacek Marczyński

  • Tytuł czasopisma

    "Rzeczpospolita"
  • Tytuł

    Triumf człowieka
  • Data

    12.03.1989
  • Treść recenzji

    Świat przedstawiony w tetralogii warszawskiej jest niesłychanie sugestywny i konsekwentny. Kiedy w finale „Zmierzchu bogów" pojawiają się córy Renu, które odzyskały pierścień będący przyczyną tragedii ludzkich i boskich, powracamy razem z nimi do pierwszego obrazu prologu - „Złota Renu”. Koło wydarzeń zatoczyło pełen obrót i w. tej wizji scenicznej nie zabrakło żadnego elementu. / W tej interpretacji „Pierścienia" zło pozornie triumfuje. Ginie świat boski, przegrywa też Zygfryd. Ale poja¬wia się człowiek, by rozpocząć nowe życie. Czy wolne od namiętności, które kierowały bohaterami Wagnera? W tym interpretacyjnym post scriptum inscenizatorów nie ma odpowiedzi na to pytanie. Pozostaje wszakże nadzieja. / Tę nadzieję słychać także w ostatnich taktach „Zmierzchu bogów". W odczytaniu partytury leży zawsze klucz do sukcesu lub klęski, gdy przychodzi zmierzyć się z Wagnerem. W tych prawie 10 godzinach muzyki „Zygfryda" i „Zmierzchu bogów" każdej orkiestrze można wytknąć pewne potknięcia, bo trzeba nadludzkich umiejętności, by pokonać wszystkie zawiłości muzyki. Słuchając orkiestry Teatru Wielkiego warto przypomnieć sobie jej pierwszy koncert wagnerowski sprzed 5 lat, by ocenić postęp, jakiego ona dokonała. Robert Satanowski prowadził ją pewnie, bez niepotrzebnych namiętności, wnikliwie wydobywając tematy, tak precyzyjnie konstruujące przebieg muzycznego dramatu.

  • Inscenizacja (1)

    • Zmierzch bogów
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne