• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Trybuna Ludu"

  • Tytuł czasopisma

    "Trybuna Ludu"
  • Treść recenzji

    Połączone w ramach jednego wieczoru polskie prapremiery „Zamku Sinobrodego" Bartoka i „Więźnia" Dallapiccoli stały się nowym pięknym sukcesem Opery Warszawskiej. / Dla oddania przesyconej symbolizmem treści opery Bartoka znaleźli realizatorzy warszawskiego przedstawienia kapitalny wyraz sceniczny, zgodny bez reszty - rzecz zdawałoby się naturalna, lecz bynajmniej u nas nieczęsta - z klimatem muzyki. Tadeusz Kantor stworzył oprawę scenograficzną o surowych, monumentalnych rysach, znakomicie ewokującą pełną grozy i tajemniczości atmosferę średniowiecznego zamczyska. Aleksander Bardini subtelnie prowadził ograniczoną zresztą do minimum „akcję", stosując poruszenia i gesty aktorów do każdej niemal zmiany nastroju w muzyce. Krystyna Szostek-Radkowa i Edmund Kossowski byli doskonałymi odtwórcami niełatwych partii Judith i Sinobrodego; symfonicznie traktowaną orkiestrę znakomicie prowadził Bohdan Wodiczko. / W przeciwieństwie do Bartoka, twórczość Luigiego Dallapiccoli, jednego z czołowych przedstawicieli włoskiego muzycznego modernizmu, jest w naszym kraju prawie nieznana. Głośna już dziś jego opera „Więzień" zawiera wyraźne aluzje do faszystowskich rządów („Więźnia" pisał Dallapiccola w latach 1944—48) i porusza wiecznie aktualne problemy wolności człowieka. Muzyka wykorzystuje zdobycze nowoczesnej techniki kompozytorskiej, nie rezygnując ze związków z tradycjami śpiewnej opery włoskiej. / Projektując dekoracje do „Więźnia" mógł Tadeusz Kantor w większym znacznie stopniu niż przy „Zamku Sinobrodego" puścić wodze swej twórczej fantazji. Z elementów o kształcie średniowiecznych narzędzi tortur, klatek, w jakich wystawiano skazańców na widok publiczny, krat przypominających zarazem nadnaturalnych rozmiarów szkielet oraz sylwetek torturowanych nieszczęśników powstała sceneria wstrząsająca swą ponurą ekspresją. Kapitalne są też stroje - zwłaszcza Inkwizytora i zakonników oraz doskonała gra świateł. / Wyrazić też trzeba wielkie uznanie dla znakomitej pod każdym względem pracy reżyserskiej Aleksandra Bardiniego, jak również dla pięknych kreacji Zdzisława Klimka i Krystyny Jamroz w bardzo trudnych partiach Więźnia i Matki oraz Bogdana Paprockiego. Orkiestra pod batutą Bohdana Wodiczki i „stereofonicznie" emitowany chór spisują się doskonale.

  • Inscenizacja (1)

    • Zamek księcia Sinobrodego
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne