• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Trzy razy miłość "Zwierciadło"

  • Autor

    Janusz Ekiert

  • Tytuł czasopisma

    "Zwierciadło"
  • Tytuł

    Trzy razy miłość
  • Data

    06.05.1962
  • Treść recenzji

    Twórcy nowej premiery w Operze Warszawskiej poczęstowali nas wybornym cocktailem, złożonym z trzech dzieł, różniących się koncepcją, formą, stylem, a jednak powiązanych ze sobą delikatną nitką, więzią tajemną i niezbadaną, chociaż dzierżącą odwieczną i wszechmocną władzę nad nieszczęśliwą parą człowieczej duszy i ciała. Ta nić to oczywiście miłość, ściślej: trzy jej barwy, miłość macierzyńska, mistyczno-pogańska i bohaterska, wspólny motyw, którym realizatorzy usprawiedliwili połączenie w ciągu jednego wieczoru tak odmiennych dzieł, jak scena liryczna „Syn marnotrawny” Debussy’ego, balet „Święto wiosny" Strawińskiego i dramat muzyczny „Judith" Honeggera. Krótko mówiąc, ujrzeliśmy trzy widowiska muzyczne pasjonujące bogactwem dźwiękowym i poetycko-psychologicznym, pobudzające wyobraźnię, frapujące problematyką i — żywiołowo wzruszające. Jeżeli zaś ich walory nie zostały uronione na gruncie tak niepewnym i śliskim jak deski sceny operowej, to należy gestem pełnym szacunku wskazać na wysiłek sztabu wykonawców, którzy stworzyli spektakl współczesny w formie i pełnowartościowy artystycznie. (…) Scenografowi Andrzejowi Majewskiemu wyobraźnia podsunęła urzekający pomysł w oprawie plastycznej do „Syna marnotrawnego". Białe postacie w zawojach na tle ciemnej, rozjaśnionej kilkoma świetlnymi plamami pruskiej zieleni — niby reminiscencja biblijnych płócien flamandzkich mistrzów — dalej trochę brudnych zacieków farby i parę pożółkłych kart hebrajskich przenoszących nas w podniecający świat przeżyć, jakie budzi obcowanie ze szczątkami starej, pełnej niedopowiedzeń przeszłości, a przy tym zmysłowe kolory ubiorów tancerzy, wnoszące jakiś śródziemnomorski, łaciński klimat, bliski muzyce Debussy'ego — wszystko to z jednej strony podbudowuje asocjacyjnym skrótem wyobraźnię, a z drugiej, swą barwnością wprawia w hedonistyczną euforię czystej, fizycznej przyjemności. (…) Bogdan Paprocki jako marnotrawny syn Azael zaprezentował swoje dojrzałe aktorstwo i wysoki kunszt wokalny rasowego artysty, pięknie wycyzelowane w najsubtelniejszych odcieniach dynamicznych frazy. Jego znakomitą partnerką była Halina Słonicka (Lia), posiadająca zadatki na wielką śpiewaczkę. Niepotrzebnie jednak przerysowała swoją rolę dramatycznie i co się z tym wiąże, forsowała głos.

  • Inscenizacja (1)

    • Syn marnotrawny
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne