• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

U źródeł współczesnego teatru muzycznego "Teatr"

  • Autor

    Bogdan M. Jankowski

  • Tytuł czasopisma

    "Teatr"
  • Tytuł

    U źródeł współczesnego teatru muzycznego
  • Data

    01-15.02.1973
  • Treść recenzji

    Borys Godunow nie jest typową operą, ale może tym bardziej prowokuje realizujących go artystów do własnego spojrzenia, do własnych interpretacji. / Pierwszą jego instrumentację opracował Mikołaj Rimski-Korsakow, a inną wersję — już w naszych czasach — przygotował Dymitr Szostakowicz. Chęci osobistej ingerencji w partyturę nie oparł się także Jan Krenz. We własnej redakcji wykorzystał wszystkie trzy instrumentacje wspomnianych kompozytorów i wersję autorską Musorgskiego. Powodował się chęcią dochowania maksymalnej wierności oryginałowi przy jednoczesnym osiągnięciu jak największej monumentalności i współczesności dzieła, a także względami praktycznymi, pozwalającymi w przyszłości zapraszać do wykonania partii tytułowej wielkich śpiewaków zagranicznych. Dlatego w kameralnej i intymnej scenie w klasztorze słuchamy wersji Musorgskiego, w scenach koronacji i śmierci Borysa — wersji Rimskiego-Korsakowa (najbardziej zresztą na świecie popularnej), a w scenach pozostałych wersji Szostakowicza. Również układ poszczególnych scen, jak klamrą spiętych obrazami, w których bohaterem jest lud, skonstruowanych tak, że widz łatwo może zauważyć krzyżujące się wątki, jest logiczny i czytelny. / Efekt tych zabiegów jest kapitalny: przedstawienie jest monumentalne na miarę Teatru Wielkiego, a jednocześnie niezwykle intymne, jakby osobiście przemawiające do każdego widza; jest bardzo rosyjskie w atmosferze, a jednocześnie bardzo współczesne; jest rzeczywiście wielkim teatrem. / Niezbyt udanym i chyba zbędnym pomysłem wydaje mi się jedynie wjazd zwycięskiego Dymitra na koniu. Strach ogłuszonego muzyką rumaka, który na domiar złego musi chodzić po schodach, do czego przecież nie jest przyzwyczajony, oraz przerażenie kurczowo trzymającego się grzywy Bohdana Paprockiego wywołują efekt humorystyczny, choć chwila jest raczej ponura.

  • Inscenizacja (1)

    • Borys Godunow
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne