• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Urodziny Pendereckiego i jego "Raj" "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Józef Kański

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    Urodziny Pendereckiego i jego "Raj"
  • Data

    26.12.1993
  • Treść recenzji

    To było zaiste wydarzenie bez precedensu. Nie ma bowiem z pewnością w naszej epoce drugiego kompozytora, którego urodziny zechciałoby uczcić czynnie tak wielu najwspanialszych wirtuozów. Pamiętamy coś podobnego przy okazji jubileuszów słynnego impresaria Rudolfa Binga, jak też firmy Steinway - ale żeby z czystej sympatii do współczesnego twórcy i jego muzyki? / 21 listopada wystąpił warszawski Teatr Wielki z polską premierą opery (a właściwie - sacra rappresentazione) „Raj utracony”. / Stała się ta premiera bezsprzecznie wydarzeniem wyjątkowego formatu. Zdecydowała o tym już ranga dzieła; też imponująca realizacja dzieła na scenie Teatru Wielkiego: pełna rozmachu i fantazji inscenizacja Marka Grzesińskiego z monumentalną oprawą scenograficzną Andrzeja Majewskiego, nasyconą przejrzystymi symbolami i pomysłowo wyzyskującą (nareszcie!) rozległe techniczne możliwości tej sceny, z efektownym wyłanianiem się i zapadaniem całych obrazów; znakomite muzyczne kierownictwo Andrzeja Straszyńskiego, bardzo pięknie śpiewające chóry (po części otaczające swym brzmieniem z balkonów całą widownię Teatru), frapująca choreografia układu Emila Wesołowskiego oraz wartościowe kreacje głównych bohaterów-solistów, takich jak przede wszystkim Adam Kruszewski (Adam), Ewa Iżykowska (Ewa), Ryszard Morka (Szatan), Czesław Gałka (Mesjasz) czy Andrzej Marek Stasiewicz (kapitalna taneczna rola Adama). / Wszystko to było zaiste fascynujące. I dopiero po wyjściu z teatru mogły dojść do głosu krytyczne refleksje.

  • Inscenizacja (1)

    • Raj utracony
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne