• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Uroki starego stylu "Rzeczpospolita"

  • Autor

    Jan Berski

  • Tytuł czasopisma

    "Rzeczpospolita"
  • Tytuł

    Uroki starego stylu
  • Data

    21.07.1984
  • Treść recenzji

    Na koniec sezonu Scena Kameralna Teatru Wielkiego w Warszawie przygotowała operę komiczną Stanisława Dunieckiego „Paziowie królowej Marysieńki”, w nowym opracowaniu muzycznym Floriana Dąbrowskiego. / Anegdota „Paziów królowej Marysieńki” jest tak błaha, że nikt nie bierze tu niczego na serio. / Reżyser Maciej Dzienisiewicz prowadząc bardzo zręcznie działania sceniczne nadaje im jednocześnie prostotę i czytelną umowność, w czym bardzo pomaga mu sprowadzona do symbolu scenografia Barbary Kędzierskiej. Opracowanie partytury Floriana Dąbrowskiego i sumiennie przygotowanie muzyczne Agnieszki Kleiner czyni z „Paziów” dzieło bardzo jednolite pod względem stylistycznym. / Dodatkowym atutem przedstawienia jest jego barwność scenograficzna i żywość w prowadzeniu akcji. Artyści nie tylko śpiewają i mówią, ale wykonują wiele zabawnych ewolucji, którymi przyozdobił „Paziów” Jarosław Piasecki. Umowną teatralność tej opery w znacznym stopniu podkreśla fakt, że w tytułowych rolach Paziów występuje sześć kobiet: Izabella Kłosińska, Grażyna Tonkiel, Elżbieta Pańko, Małgorzata Wysocka, Krystyna Jaźwińska i Anna Vranowa. / Jest też kilka interesujących kreacji. Obok sympatycznej Aliny (jedyna kobieta w kobiecej roli) w wykonaniu Grażyny Ciopińskiej, jest wyrazisty Andrzej Zagdański w roli Trefnisia. Ponadto dwie znakomite role, zarówno wokalnie jak i aktorsko: Janusz, prawdziwie komediowy amant w wykonaniu Izabelli Kłosińskiej i charakterystyczna rola Markiza w wykonaniu Piotra Czajkowskiego. / Wspomnieć oczywiście wypada, że w „Paziach” występuje kilka postaci historycznych, a treść opery potrąca patriotyczną strunę, nie przekraczając jednak ram muzycznego żartu teatralnego.

  • Inscenizacja (1)

    • Paziowie Królowej Marysieńki
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne