• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

W oparach absurdu "Życie Warszawy"

  • Autor

    Ewa Solińska

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Warszawy"
  • Tytuł

    W oparach absurdu
  • Data

    24.10.2000
  • Treść recenzji

    Premiera „Don Carlosa" nie spełniła oczekiwań. Szkoda. / Inscenizatorzy dzięki rozbudowanej warstwie dramaturgicznej oraz możliwościom realizacji niemal każdej wizji na superscenie Opery Narodowej mogli, lecz niestety nie udźwignęli ciężaru spektaklu. Szalone pomysły reżysera Krzysztofa Warlikowskiego i scenografki Małgorzaty Szczęśniak nie służą tu niczemu. Rozmywają przesłanie arcydramatu irytującymi płyciznami skojarzeń, nadmiarem tanich scenicznych i pozascenicznych efektów, pozbawionych cienia oryginalności. Kiedy w jednej z kluczowych scen pojawia się biały dym, sycząc głośno niczym para wydobywająca się z parowozu, w magię wielkiej sztuki zwątpili nawet najcierpliwsi widzowie. Poczuli, że zamiast w dramacie, uczestniczą w karykaturze farsy. To dlatego większość publiczności, która mimo wszystko dotrwała do końca spektaklu, pożegnała inscenizatorów głośnym buczeniem. / Wyzwaniu partytury Verdiego podołała na szczęście orkiestra pod batutą Jacka Kaspszyka oraz wybrani soliści. Są zawodowcami. Wiedzą, jak zagrać i jak zaśpiewać w dziele operowego geniusza. Mimo, albo raczej na przekór warunkom, jakie im stworzono. / To, że niektórzy z artystów zbudowali jeszcze wiarygodne postaci, zawdzięczać wyłącznie można ich talentom, odporności psychicznej i artystycznym osobowościom. Anna Lubańska w partii księżnej Eboli przekonała, że jest śpiewaczką o wspaniałych możliwościach wokalnych i aktorskich. Izabella Kłosińska jako nieszczęśliwa władczyni potrafiła wzruszyć barwą jedynego w swoim rodzaju głosu. / Mieczysław Milun w przerysowanej aktorsko partii Inkwizytora przynajmniej pięknie zaśpiewał. Osobne słowa należą się Marcinowi Bronikowskiemu w roli Rodriga, którego głos, miękki, pełen ciepła, zabrzmiał może niezbyt mocno, ale za to przekonująco.

  • Inscenizacja (1)

    • Don Carlos
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne