• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

W służbie narodowej sztuki "Trybuna Ludu"

  • Autor

    Roman Szydłowski

  • Tytuł czasopisma

    "Trybuna Ludu"
  • Tytuł

    W służbie narodowej sztuki
  • Data

    23.11.1965
  • Treść recenzji

    Ożyła znów lira z cegły, rozbrzmiała muzyką polską sala Teatru Wielkiego w Warszawie, wbrew wysiłkom tych, którzy wraz z nią zniszczyć chcieli kulturę polską. Jest znowu Teatr Wielki w Warszawie, gra się tam i śpiewa po polsku, kwitnąć tam będzie polska sztuka, polska muzyka, polski teatr. I trudno bez wzruszenia pisać o owych wielkich dniach kultury narodowej, kiedy weszliśmy znowu po ćwierćwieczu do tego gmachu. Decyzją państwa ludowego, wieloletnim wysiłkiem dr. Arnolda Szyfmana, zmarłego niedawno wielkiego architekta Bohdana Pniewskiego i całego legionu tych, którzy ten teatr budowali, możemy znów usiąść na widowni Teatru Wielkiego i posłuchać dzieł naszej narodowej Muzy. / Przebrzmiały fanfary, czas przeprowadzić pierwszą ocenę inauguracyjnych premier. Zacznijmy od „Strasznego dworu”. Orkiestra brzmiała pięknie, po pierwszych taktach uwertury, kiedy blacha zagłuszała smyczki, dźwięk się wyrównał, a Witold Rowicki wydobył z partytury wiele uroków tej tak bardzo polskiej muzyki. Ale im dalej szło przedstawienie, tym więcej zastrzeżeń wzbudzała jego reżyseria. Pragniemy, by Opera Warszawska stała się prawdziwym teatrem muzycznym, teatrem śpiewających aktorów, nie tylko zaś terenem popisów orkiestry, chóru (bardzo dobrego), wybitnych śpiewaków i tancerzy. I tego teatru muzycznego zabrakło nam w przedstawieniu „Strasznego dworu". Tekst opery docierał bardzo rzadko do widzów i słuchaczy. Wyróżniał się tu swą czysta dykcją, wyraźną emisją i kulturą śpiewaczą Andrzej Hiolski, a także Bożena Brun-Barańska, bardzo pięknie zaśpiewał arię z kurantem Bogdan Paprocki, Halina Słonicka uporała się z trudnościami arii Hanny w IV akcie (przez wiele lat skreślanej słusznie przez inscenizatorów), ale już Bernard Ładysz zaśpiewał arię Skołuby poniżej swych możliwości. Poważne wątpliwości wzbudza też praca Jerzego Merunowicza nad całością inscenizacji i układem poszczególnych sytuacji. / Nie wydaje mi się, by inscenizacja Merunowicza, kładąca główny nacisk na liryczną stronę „Strasznego dworu" i zaniedbująca całkowicie jego walory komediowe, celebrująca tę operę poprzez statyczne ustawienie chórów i formująca przedstawienie w kształt swoistej „mszy narodowej" była dziś słuszna. Nie mogę się także zgodzić ze scenografią. / Honor Teatru Wielkiego uratowało piękne przedstawienie „Halki”.

  • Inscenizacja (1)

    • Straszny dwór
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne