• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

W stylu belcanto "Trybuna Ludu"

  • Autor

    Józef Kański

  • Tytuł czasopisma

    "Trybuna Ludu"
  • Tytuł

    W stylu belcanto
  • Data

    24.02.1961
  • Treść recenzji

    Od strony wokalno-muzycznej (a także aktorskiej) warszawskie przedstawienie opery Donizettiego wywiera przyjemne wrażenie, jakkolwiek nie braknie i pewnych mankamentów wynikających może w znacznej mierze z odzwyczajenia się naszych artystów od tego gatunku muzyki. Agnieszka Kossakowska dała bardzo dobrą postać Noriny, ujmując widza młodością, temperamentem i urodą oraz grą pełną życia, lecz zarazem wystudiowaną w szczegółach i nie przeszarżowaną w kierunku farsy. Do tej roli pasuje ona pod względem scenicznym znakomicie — w śpiewie jej zaś również obserwujemy stały rozwój i zmiany na lepsze. Muzykalny tenor Zdzisław Nikodem zaprezentował się od najlepszej strony w partii Ernesta, budząc szacunek kulturą swego śpiewu i dobrym opanowaniem wokalnego rzemiosła; jedynie w sławnym „nokturnowym” duecie z Noriną niepotrzebnie dawał zbyt wiele głosu. / Reżyseria Aleksandra Bardiniego interesująca i subtelna. Oryginalny jest np. pomysł rozwiązania zmiany odsłon: aktorzy zastygli w bezruchu pozostają na miejscu i usuwają się dopiero, gdy „dostrzegają”, że na oświetloną znów po chwilowym zaciemnieniu przestrzeń wkroczyli już uczestnicy następnej sceny — aluzje do stylu przedstawień typu „commedia dell’arte". Świetnie zostały także ustawione sceny z udziałem chóru; wypadają uroczo także od strony wizualno-plastycznej. Nie można natomiast zrozumieć dlaczego reżyser zgodził się przybrać Ernesta, reprezentującego przecież w operze typ lirycznego amanta, w różowy strój, takąż perukę o karykaturalnym kształcie i szokującą charakteryzację, czyniącą z niego błazna, co w logicznej konsekwencji zmusza go do komicznych min i gestów także podczas śpiewania, par excellence romantycznej arii. / Ujęcie scenograficzne oryginalne i także ładne samo w sobie, zwłaszcza pod względem kolorystycznym; można jednakże zastanowić się, czy wybudowanie szerokiej, biegnącej w dal miejskiej ulicy i ustawienie na niej „pokoju”, symbolizowanego tylko przez podłogę i jedną ścianę, nie niweczy po trosze kameralnej atmosfery właściwej operze Donizettiego. Niezrozumiałe są też niektóre szczegóły: co np. oznacza zwisający z góry potężny sznur, nasuwający zgoła szubieniczne asocjacje? / Na zakończenie jeszcze komplement pod adresem orkiestry, grającej na ogół bardzo dobrze — włącznie z solowymi partiami poszczególnych instrumentów — oraz dyrygenta Jerzego Procnera, który świetnie przygotował muzyczną stronę przedstawienia i potrafił w niektórych zwłaszcza momentach oddać właściwą tej muzyce lekkość i pikanterię.

  • Inscenizacja (1)

    • Don Pasquale
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne