• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Wagner w Wielkim "Kultura"

  • Autor

    Janusz Łętowski

    Anna Karnicka

  • Tytuł czasopisma

    "Kultura"
  • Tytuł

    Wagner w Wielkim
  • Data

    05.04.1989
  • Treść recenzji

    Dyrektor Robert Satanowski wypełnił swe wielkie zamierzenie i doprowadził do końca warszawską realizację wagnerowskiej tetralogii. Jest to olbrzymie osiągnięcie; wedle wszelkich znaków na niebie i ziemi, obejmujących przesłanki gospodarcze, artystyczne, organizacyjne i nawet polityczne, tego typu rzecz nie miała prawa się udać! Kraj jest biedny, społeczeństwo skłócone i rozbite, dominuje koszmarne tandeciarstwo, powszechnie nie dostaje dyscypliny i chęci do pracy, na prawo i na lewo strajki, awantury, żądania, urągania i tak dalej i dalej... W tej sytuacji brać się za realizację tak gigantycznego i wymagającego wręcz nieludzkiego wysiłku przedsięwzięcia? A przecież owe dwa wieczory w Teatrze Wielkim dowiodły, że jeśli się zaciśnie zęby i weźmie do roboty, można postawić na swoim. / „Zygfryd" znalazł w warszawskim przedstawieniu bardzo piękny, wzbudzający szacunek kształt sceniczny: zarówno grota Mimego, jak i las wokół pieczary Fafnera wyglądają niezwykle atrakcyjnie. Muzyczna realizacja „Zygfryda" jest odpowiedzialna i rzetelna, tęskniliśmy miejscami do większej potęgi brzmienia, mocniejszego, temperamentu i … „świętego ognia" inspiracji, ale w końcu lepsze jest wrogiem dobrego... Pod względem wykonawczym przedstawienie mogło się doprawdy podobać: dwaj wykonawcy ról Nibelungów, a więc Paul Crook (Mime) i Karl Heinz Herr (Albcryk) wypadli głosowo i aktorsko wręcz znakomicie, a Anthony Raffell stworzył niezmiernie udaną i szlachetną postać Wolana. / Wykonawca roli Zygfryda, Amerykanin James Mc Cray pod względem postawy i scenicznego zachowania idealnie pasował do postaci tępawego. zadowolonego z siebie osiłka; nie dysponuje tak wielkim i bogatym głosem, jakby się marzyło (kto dziś na świecie ma taki głos?) i zdarzały mu się małe sypki, ale w rezultacie było to właściwie bardzo przyzwoite wykonanie. Zdzisława Donat była Leśnym Ptakiem, (gdyby tak nieco więcej bajkowości, ulotności, delikatności...), a Raisa Kotowa nieco suchą, kostyczną Erdą. Powierzenie p. Racewicz roli Brunhildy ocenić można jako nieporozumienie; kilka niezłych dźwięków w piano to za mało, by w ogóle brać się za tę krótką, ale piekielną rolę. / Przedstawienie „Zygfryda" trwało dosyć długo i wyszliśmy dosyć zmęczeni z niepokojem oczekiwaliśmy więc „Zmierzchu Bogów”. Wszelkie obawy zostały jednak w najbardziej świetny sposób rozwiane.

  • Inscenizacja (1)

    • Zygfryd
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne