• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Wagner w Wielkim "Kultura"

  • Autor

    Janusz Łętowski

    Anna Karnicka

  • Tytuł czasopisma

    "Kultura"
  • Tytuł

    Wagner w Wielkim
  • Data

    05.04.1989
  • Treść recenzji

    Przedstawienie okazało się wspaniałym przeżyciem! Być może pracowano nad nim bardziej, może miało więcej prób (jeśli się mylimy, przepraszamy!), a może po prostu właśnie ta muzyka bardziej przemówiła do zespołu i jego szefa, bowiem całość aż kipiała od emocji i namiętności, przedstawienie toczyło się wartko i sprawnie, wspaniała muzyka przemówiła triumfalnym bogactwem wszelkich barw i napięć, słowem, słuchaliśmy niczym oczarowani. / Drugi już raz podziwialiśmy scenografię (Gunther Schneider-Siemssen), a szczególnie wspaniałe schody w drugim akcie. / Mniej nam się podobało samo zakończenie: alegoria nie okazała się szczególnie subtelna, odniesienia do współczesności dosyć łopatologiczne, całość nosiła raczej dydaktyczny niż artystyczny charakter. Ale taka teraz moda: również na jej karb należy położyć tłumy hitlerowców (i nieco robotników) w jakich przekształcili się sceniczni Nibelungowie, czy też Zygfryda w dżinsach i T-shircie z wielkim mieczem w garści. / Co by się jednak nie rzekło, o jakości operowego przedstaw świadczą przede wszystkim śpiewacy. Austriaczka Gudrun Volkert w „Zmierzchu" potwierdziła swoją klasę: głos brzmiał mocno i dźwięcznie, śpiewaczka zachowała świeżość aż do znakomitego finału, którego słuchaliśmy niczym przykuci do krzeseł. / Druga wielka rola, to Hagen Andrzeja Saciuka: po niedokarmionym nieco Smoku Fafnera w „Zygfrydzie" nie spodziewaliśmy się szczególnie wiele; ale artysta zgotował nam wspaniałą niespodziankę. /Hagen był główną indywidualnością na scenie. Łatwo dominując nad niemrawym Zygfrydem: świetnie dostosowany scenicznie, w znakomitej formie głosowej, suwerenny i pewny siebie - coś wyjątkowego na polskich scenach! / Nieustającą formą doprawdy zachwyca Krystyna Szostek-Radkowa, tym razem w roli Waltraute; kapelusze z głów! Znakomicie wypadł też Jerzy Artysz jako Gunther: młody, piękny mądre aktorstwo, muzykalny umiar, jak zwykle. Piękny głos p. Bargiełowskiej sprawił, że obraz, który zwykle traktowany jest jako wstęp zabrzmiał pełnym muzycznym i scenicznym dramatyzmem. Słowem, było czego i kogo słuchać, a publiczność umiała to docenić i owacje po przedstawieniu były nie tylko burzliwe i długie, ale przede wszystkim naprawdę szczere, oczekiwano czegoś nadzwyczajnego,za to widzom naprawdę potrzebnego i wszyscy cieszyli się tym, że się nie zawiedli.

  • Inscenizacja (1)

    • Zmierzch bogów
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne