• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Wdzięczni "Paziowie" "Kurier Polski"

  • Autor

    Henryk Swolkień

  • Tytuł czasopisma

    "Kurier Polski"
  • Tytuł

    Wdzięczni "Paziowie"
  • Data

    24.09.1984
  • Treść recenzji

    Wdzięczni? — i jeszcze jak! To niełatwe zadanie przy kompletowania obsady: dobrać szóstkę ładnych i zgrabnych dziewcząt, w dodatku jeszcze pięknie śpiewających. Bo takie wymogi postawili bracia Dunieccy: autor libretta „Paziów królowej Marysieńki” — Paweł, i twórca muzyki tej opery komicznej w 2 aktach — Stanisław. Ale to jeszcze nie wszystko, bo przecież i dworka królowej, Alina, w której kocha się na zabój owych sześciu paziów, musi być ładna i zgrabna, nie mówiąc już o samej królowej Marysieńce, która, choć nie śpiewa, nie może nie wyglądać uroczo. Tak więc dobrać trzeba było nie szóstkę, a ósemkę urodziwych dziewcząt. / Akcja naiwna i zabawna, dająca dużo sposobności do ruchu, tanecznych podskoków i podrygiwań. W śpiewie prostota łączy się z kunsztem, gdy paziowie śpiewają na sześć głosów. Najbardziej kunsztowną partię — tak wypada — ma ubóstwiana przez nich Alina i z pewnością wykonującej tę partię Grażynie Ciopińskiej należą się słowa szczerego uznania. Nie wypada nie wymienić, choćby jednym tchem, całej dobranej szóstki paziów: Izabella Kłosińska, Ewa Gawrońska, Elżbieta Pańko, Małgorzata Wysocka, Anna Vranova, Krystyna Jaźwińska. / Nie zapominajmy o męskiej części obsady: zarówno Ryszard Cieśla w roli Trefnisia, Krzysztof Szmyt w komicznej roli Markiza, jak i Eugeniusz Banaszczyk w roli króla Jana III nie przynieśli męskiemu rodzajowi wstydu. Królowa Marysieńka, choć, jak powiedziano — nie śpiewała, wyglądała uroczo i poruszała się z wdziękiem, za co też należą się słowa podzięki Lidii Jabłońskiej. / Nie śpiewała też Agnieszka Kreiner, dyrygująca przedstawieniem z nerwem i wyczuciem stylu. / Dobrym pomysłem było wprowadzenie jako intermezza pomiędzy dwoma aktami fragmentów kantaty dramatycznej Macieja Kamieńskiego, skomponowanej na uroczystość odsłonięcia w Warszawie pomnika Jana III Sobieskiego. Pomysł doskonały zwłaszcza w związku z niedawno obchodzoną trzechsetną rocznicą odsieczy wiedeńskiej.

  • Inscenizacja (1)

    • Paziowie Królowej Marysieńki
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne