• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Widowisko "Makbet" "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Olgierd Pisarenko

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    Widowisko "Makbet"
  • Data

    19.01.1986
  • Treść recenzji

    Możemy „Makbeta” oglądać w warszawskim Teatrze Wielkim. Oczywiście i słuchać, ale przede wszystkim - oglądać, bo strona wizualna tego przedstawienia skupia na sobie więcej uwagi niż śpiew i muzyka. Czy to źle? Myślę, że nie, bo przecież w teatrze obsady się zmieniają, orkiestra gra raz lepiej, raz gorzej, zaś ciekawa inscenizacja pozostaje. / „Makbet” stoi dwiema głównymi partiami, w których kumuluje się to, co muzycznie najwartościowsze w tym dziele. Oczekuje się tutaj wielkich i równorzędnych kreacji wokalnych. Premiera warszawska raczej nie spełniła tych nadziei, a słuchacz, dla którego istota teatru operowego sprowadza się do pięknego śpiewu, mógł nawet doznać pewnego dyskomfortu. Cóż bowiem z tego, że role Makbeta i Lady powierzono parze wybitnych śpiewaków, skoro obydwoje są - w mniejszym lub większym stopniu - „nie z tej opery"? / Jerzy Artysz, który przy swojej prawdziwie uniwersalnej technice wokalnej potrafi zaśpiewać chyba wszystko, co na baryton napisano, poradził sobie również z partią Makbeta. Jak zwykle daje on z siebie tyle, ile dać może, nie przekraczając granicy dobrego smaku, nie forsując głosu; jest to wykonawstwo muzycznie nienaganne, interpretacja tekstu dobrze przemyślana, kreacja aktorska żywa i przekonująca. Kultura - a więc przede wszystkim doskonałe rzemiosło wokalne - w dużej mierze rekompensuje u Artysza niedostatki natury. Ale przyznać też trzeba (nie bez melancholii), że nie kultura jest pierwszą rzeczą, jakiej oczekuje publiczność od wykonawców partii verdiowskich; nie każdy słuchając takiego Makbeta jest skłonny pogodzić się z faktem, że jego głosowi nie dostaje blasku i siły, jakie wiąże się z idealnym wyobrażeniem tej partii. / Krystyna Szostek-Radkowa potrafi swemu śpiewowi nadać to charakterystyczne zabarwienie, ma też doświadczenie w repertuarze verdiowskim. Niestety, w partii Lady Makbet trudno tę śpiewaczkę zaakceptować. Z prostej „fizjologicznej" przyczyny: partia ta jest dla niej za wysoka. / Marek Grzesiński wraz ze scenografem Wiesławem Olko wymyślili widowisko o wielkiej urodzie plastycznej, z „niesamowitymi" efektami, jakich nie powstydziliby się twórcy filmów science-fiction. Taki coup d'effet mamy już na samym początku: chór czarownic, w groteskowych pozach, zostaje opuszczony na scenę na szelkach spadochronowych - jakieś pół setki pań, równo, rzędami. Mówcie, co chcecie, ten desant robi wrażenie! Niebłahy udział w tym wrażeniu mają też fantastyczne, lekki dreszcz grozy budzące kostiumy i sama przestrzeń sceny: uniesiona z tyłu, a ku publiczności opadająca kratownica, od dołu podświetlona i spowita oparami. / Blask i rozmach, jakie wprowadza Grzesiński, nie są bez skazy. Czasem blask ten wydaje się powierzchowny, czasem w pogoni za efektem reżyser traci z oczu jakiś ważny problem. Ma jednak ta inscenizacja, podobnie jak inne spektakle Grzesińskiego – „Wozzeck”, „Turandot” - wielki walor: sugestywność przedstawianego świata. Jest to teatr, w którym świat rzeczywisty nie istnieje dopóki trwa iluzja, teatr, w którym nie czuje się dysonansów banalnej materialności płótna i dykty, teatr, w którym bardziej niż śpiewacy grają pomysły inscenizacyjne.

  • Inscenizacja (1)

    • Macbeth
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne