• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Widowisko wspaniałe "Dziennik Ludowy"

  • Autor

    Stefan Beda

  • Tytuł czasopisma

    "Dziennik Ludowy"
  • Tytuł

    Widowisko wspaniałe
  • Data

    09.05.1984
  • Treść recenzji

    Od dawna już żadna z premier Teatru Wielkiego w Warszawie nie przyniosła publiczności tyle satysfakcji, co „Ludus Danielis", dramat liturgiczny według oryginalnego XIII-wiecznego rękopisu z francuskiego klasztoru w Beauvais. Tę „grę" o Proroku Danielu opracował literacko (tekst łaciński i polski) Marek Dyżewski, a występujący w roli Prologusa Jan Kochanowski z wdziękiem i dobrą dykcją wiązał poszczególne części tego misterium. / W spektaklu uczestniczyli członkowie warszawskiego zespołu wokalnego starej muzyki „Bornus Consort" ze swoim założycielem kontrtenorem Marcinem Szczycińskim, który przybrał pseudonim Bornus i okazał się niezastąpionym odtwórcą króla Nabuchodonozora, a następnie Królowej, żony następcy Nabuchodonozora, Króla Baltazara (świetny w tej roli Ryszard Cieśla). Prorokiem Danielem był wybitny młody tenor znany z wielkich widowisk tego teatru - Krzysztof Szmyt. W pozostałych rolach sprawdzili się (często kreując dwie postacie) Piotr Kusiewicz, Marek Rudziński, Jan Sobolewski, Łucjan Sokołowski i Marcin Zalewski. W spektaklu wzięli też udział uczniowie Warszawskiej Szkoły Baletowej, a na kopiach średniowiecznych instrumentów grała czwórka bardzo muzykalnych instrumentalisów. / Główną zasługę w przygotowaniu widowiska ma Hanna Chojnacka - inscenizator, reżyser i choreograf. Dowiodła ona tą inscenizacją wielkiego poziomu swego wszechstronnego talentu i dziwne to, że artystka ta, reżyserująca niezapomniane spektakle w Operze Bałtyckiej („Eugeniusz Oniegin", „Halka") zamieszkała stale w Warszawie, dopiero po raz pierwszy dopuszczona została na scenę Teatru Wielkiego. / Mniej podobała mi się tym razem scenografia, świetnego zresztą plastyka Mariana Kołodzieja. Takie spektakle wystawiano w średniowieczu na placach pod katedrami, każdorazowo nasycając ten biblijny dramat świeckimi wstawkami. Chojnacką zafascynowała sztuka średniowiecza, „jej forma i ekspresja artystyczna, niezwykle spójna i logiczna konwencja", ukazująca postacie dobre lub złe, czarne lub białe. Kołodziej w scenografii (bardzo piękne i bogate kostiumy) wahał się między klimatem średniowiecznego widowiska a babilońską starożytnością. / Jest to jednak spektakl, z którego nieco zaawansowani miłośnicy muzyki i teatru muzycznego wychodzić będą pełni zachwytu, entuzjastycznie oklaskując realizatorów (kierownikiem muzycznym spektaklu jest Marcin Szczyciński-Bornus) i wykonawców.

  • Inscenizacja (1)

    • Ludus Danielis
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne