• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Wielka premiera w Operze Warszawskiej "Tygodnik Demokratyczny"

  • Autor

    Jerzy Koman

  • Tytuł czasopisma

    "Tygodnik Demokratyczny"
  • Tytuł

    Wielka premiera w Operze Warszawskiej
  • Data

    03-09.02.1960
  • Treść recenzji

    Przedstawienie, które ujrzeliśmy na scenie Opery Warszawskiej, wywiera na widzu mocne wrażenie głębią swej treści społecznej oraz siłą muzycznego i dramatycznego wyrazu. (...) Trzeba przede wszystkim zacząć od kierownictwa muzycznego. O tym, co osiągnął w tej dziedzinie dyrygent Jerzy Semkow, można mówić tylko w samych superlatywach. W jego prowadzeniu opery znać było rękę mistrza, umiejącego wydobyć z orkiestry wszystkie odcienie dynamiki, mającego dar przeprowadzenia swej interpretacji muzycznej poprzez narzucenie zamierzeń dyrygenta całemu zespołowi przy jednoczesnej giętkości dobrego akompaniatora, umiejącego zastosować się do śpiewaków. (...) Orkiestra, na którą nieraz narzekaliśmy, grała tym razem znakomicie. Korzystna różnica ujawniła się też w znacznym stopniu w śpiewie chóru — starannie przygotowanego przez nowy nabytek Opery, Kazimierza Korda, oraz Stanisława Nawrota — i doskonale spisującego się w swej, o niemałej wadze, roli. Chór brał też żywy udział w akcji — co jest zasługą reżyserii Aleksandra Bardiniego. / Postać Borysa znalazła w Bernardzie Ładyszu wykonawcę, jakiego pozazdrościć by nam mogła niejedna operowa scena. Jego szczególnie predystynowany do tej partii, o wielkim wolumenie i aksamitnej barwie, wyrównany we wszystkich rejestrach głos brzmiał przepięknie i budził gorący aplauz widowni. (...) Cały zespół solistów był bardzo starannie przygotowany i nie sprawił zawodu, co tym bardziej jest ważne, iż wiele ról powierzonych zostało przez dyrygenta Semkowa młodym śpiewakom. (...) Nareszcie mogę pochwalić się tym, iż śpiewałem w Operze Warszawskiej. Oto po przedstawieniu – gdy soliści i chór, zgromadzeni na scenie przy otwartej kurtynie – zaintonowali „sto lat” dla dyrygenta Semkowa, śpiewałem wraz z nimi oraz publicznością, zapełniającą na tym przedstawieniu do ostatniego miejsca widownię Opery Warszawskiej.

  • Inscenizacja (1)

    • Borys Godunow
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne