• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Witkacy z muzyką "Ruch Muzyczny"

  • Autor

    Olgierd Pisarenko

  • Tytuł czasopisma

    "Ruch Muzyczny"
  • Tytuł

    Witkacy z muzyką
  • Data

    07.08.1983
  • Treść recenzji

    „W małym dworku” Bargielskiego jest daniem wykwintnym, ale cokolwiek mdłym: wariacka i zgoła bluźniercza (przynajmniej w swoim czasie) materia sztuki zestawiona z muzyką pełną delikatnych niuansów, za to pozbawioną wyrazistszych cech charakterystycznych. / Słucha się tej muzyki nie bez zainteresowania, zwłaszcza że sporo ciekawych pomysłów brzmieniowych kryje się w warstwie instrumentalnej. Tyle tylko, że muzyka wydaje się zbyt nieśmiała: nie próbuje „dopowiadać” czy po swojemu interpretować Witkacego, jedynie koloruje tekst, nie nadając mu właściwie żadnej zdecydowanej „nowej jakości”. / Jedno jest pewne: Bargielski pozwala Witkacemu mówić, śpiewany tekst jest niemal w stu procentach zrozumiały. Niezależnie od pewnej „nieokreśloności” muzyki „Mały dworek” jest przedstawieniem wcale efektownym. / Realizatorzy od początku rozgrywają rzecz jako groteskę. Ale przecież i tak udało im się stworzyć kawałek zabawnego teatru muzycznego, w którym przekonywające są zwłaszcza postacie — obdarzone nader wyrazistymi cechami indywidualnymi, zarówno w wyglądzie, jak i w zachowaniach. / Rzecz niezwyczajna w teatrze operowym: w pamięci pozostaje nie koloryt muzyki, nie śpiew, ale kreacje aktorskie. Należałoby tu właściwie wymienić wszystkich wykonawców. Więc Krzysztof Szmyt jako egzaltowany kuzyn-poeta Jęzory; więc ponętne widmo pani domu, kreowane przez Jadwigę Stępień; strachliwy kochanek nieboszczki Kozdroń (Jerzy Kulesza) i jej pogodny małżonek Dyapanazy (Jan Wolański), cokolwiek nadto „seksowne” córeczki: Zosia (Grażyna Ciopińska) i Amelka (Krystyna Wysocka-Kochan); Anna Vranova jako typ „sportsmenki”, kuzynka Aneta; świetni w epizodach: Dariusz Walendowski jako oficjalista Maszejko i Aleksander Czajkowski-Ładysz, chłop jak dąb w roli kucharki. Sprawna, interesująco poprowadzona gra aktorska powoduje, że na przedstawieniu „Małego dworku” nie można się nudzić.

  • Inscenizacja (1)

    • W małym dworku
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne