• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Wykonanie „Goplany” 17.01.1898

  • Tytuł czasopisma

    „Kurjer Warszawski”
  • Tytuł

    Wykonanie „Goplany”
  • Data

    17.01.1898
  • Treść recenzji

    Rzecz to niebywała w Warszawie, aby publiczność słuchała w teatrze muzyki, nie zaś solistów. A stało się to za pośrednictwem „Goplany” Żeleńskiego.

    Dwie są tego przyczyny: z jednej strony muzyka wystylizowana w najdrobniejszych szczegółach, począwszy od przygrywek a skończywszy na wielkich zespołach, z drugiej zaś wykonanie, sumiennie wystudiowane do najdrobniejszych szczegółów, począwszy od frazowania poszczególnych partyj a skończywszy na brzmieniu harmonji w głosach ludzkich i instrumentalnych.

    Zaiste, rola orkiestry w „Goplanie” jest wielka. Połowa jednak co najmniej, publiczności nie zdaje sobie sprawy, że jej to właśnie zawdzięcza przeważną część tego wrażenia, jakie na „Goplanie” odbiera w danej chwili i jakie, po skończeniu opery, wynosi z teatru. Jej to zatem należy się pierwszy hołd uznania za powodzenie opery, za artystycznie skończone utrzymanie nastroju w całości, za świetne kolorowanie obrazu, którego soliści na scenie są tylko sylwetkami.

    Niedość jednak jest powiedzieć, że orkiestrą czy operą dyrygował p. Trombini. Pałeczka tu w jego ręku zastępuje ołówek i pendzel. To też dzięki temu „Goplana” w Warszawie jest tem, czem ją chciał mieć Żeleński: obrazem, w którym koloryt idzie o lepsze z rysunkiem, orkiestra bowiem poza barwnością ogólną nadaje tu nadto swoim światłocieniem wypukłość sylwetkom, które, inaczej, miałyby na scenie tylko swoje kształty i swój wyraz.

    Kształty i wyraz w obrazie to dużo, ale to jeszcze nie wszystko. Obraz bez światłocienia jest tylko parawanem z figurami nalepionemi płasko, a p. Trombini umiał figury „Goplany” utrzymać w światłocieniu i to jest wyłączną zasługą jego wirtuozowstwa w sztuce wykonawczej.

    Teatr był wypełniony po brzegi. Publiczność kilkakrotnem wywołaniem wszystkich wykonawców po skończeniu opery wyraziła gorąco wrażenie, pod jakiem znajdowała się w Sali przez cały czas trwania tej prawdziwie artystycznej uczty.

    1. Sygietyński, 17 stycznia 1898

  • Inscenizacja (1)

    • Goplana
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne