• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Z domowego teatru królowej Marysieńki "Trybuna Ludu"

  • Autor

    Bogdan M. Jankowski

  • Tytuł czasopisma

    "Trybuna Ludu"
  • Tytuł

    Z domowego teatru królowej Marysieńki
  • Data

    27.10.1978
  • Treść recenzji

    Na scenie kameralnej Teatru Wielkiego oglądaliśmy zapomnianą operę Domenica Scarlattiego zatytułowaną „Narciso”. Dla miłośników muzyki w Polsce fakt ten miał dwojakie znaczenie. Z jednej strony poznaliśmy dzieło twórcy bardzo cenionego i popularnego. Z drugiej zaś — Domenico Scarlatti był nadwornym kompozytorem naszej „Królowej Marysieńki”— Marii Kazimiery, żony Jana III Sobieskiego; był więc twórcą w jakimś sensie związanym z krajem i kulturą polską i fakt ten warto przypomnieć choćby z uwagi na niedawne uroczystości trzystulecia Wilanowa. / Wprowadzenie „Narcisa” na scenę operową jest zasługą muzykologa Michała Bristigera i kompozytora Floriana Dąbrowskiego, którzy opracowali tekst i muzykę, a w szczególności młodej dyrygentki krakowskiej — Ewy Michnik, która całość przygotowała, zrealizowała i poprowadziła. / Na sukces złożyła się także praca innych, przede wszystkim wykonawców. Wśród nich na pierwszym miejscu trzeba wymienić Jerzego Artysza w roli tytułowej. Jego muzykalność i kultura sprawiły, że rola Narcyza stała się prawdziwą kreacją. Także obie odtwórczynie ról kobiecych — Pola Lipińska i Urszula Trawińska-Moroz śpiewały bardzo pięknie. / Trzeba jeszcze wymienić realizatorkę improwizowanej partii klawesynowej — Alinę Liwską, która godnie zastępowała (w teatrze „Królowej Marysieńki” przy klawesynie zasiadł sam maestro Scarlatti) kompozytora. / Zaletą przedstawienia był wspaniale zaplanowany przez Witolda Grucę ruch sceniczny i piękna scenografia oraz kostiumy zaprojektowane przez zmarłą przed kilkoma miesiącami Zofię Wierchowicz.

  • Inscenizacja (1)

    • Narciso
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne