• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Zamach na operę "Życie Warszawy"

  • Autor

    Ewa Solińska

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Warszawy"
  • Tytuł

    Zamach na operę
  • Data

    18.09.1995
  • Treść recenzji

    Zmar, psychiatra pozbawiony własnego wnętrza, próbujący napełnić je przeżyciami innych ludzi; Klementyna - matka strzegąca swego potomstwa przed złem, zarazem wcielenie okrucieństwa i głupoty; przedziwny ksiądz walczący na ringu w bokserskich rękawicach z diabłem; seksowna bona do dzieci. Wszyscy oni pomieszczeni w umownym świecie „Wyrywacza serc”, wykreowanym przez francuskiego pisarza Borisa Viana, z muzyką Elżbiety Sikory, ukazali doskonale absurdalne w swej prawdzie oblicza na scenie Opery Narodowej, podczas rozpoczętego właśnie festiwalu „Warszawska Jesień”. / Muzyka Sikory zderzona z szaloną, nadzwyczaj trudną do logicznego okiełznania literacką materią Viana, porządkuje ją. Ma jednak zarazem siłę swej własnej ekspresji. Fascynuje bogactwem i pomysłowością kameralnej instrumentacji, wciąga słuchacza umiejętnością narracji. Autorka muzyki nawiązując do muzycznych pasji pisarza dowcipnie włączyła też frazy jazzujące. Pewną słabością partytury wydają się natomiast jej partie wokalne. / Operowy „Wyrywacz serc” jest dzięki reżyserowi Mariuszowi Trelińskiemu oraz podążającej za myślą reżysera scenografii i grze świateł, feerią filmowo zmieniających się scenicznych obrazów. Atakują one zarówno umysł jak i zmysły widza. Treliński w swym operowym debiucie chciał podobno „rozwalić operę od środka”. Stało się jednak - i chwała mu za to - coś wręcz przeciwnego. / Niewątpliwa w tym zasługa znakomitej obsady. Jan Peszek jako operowy psychiatra dokonał rzeczy zda się niemożliwej: uosobił fizycznie wewnętrzną pustkę swego bohatera. Udowodnił, iż potrafi być scenicznym instrumentem doskonałym. Monika Cichocka nadzwyczajnie wykreowała postać Klementyny. Mieczysław Milun jako ksiądz nie ustąpił jej pola. Bardzo naturalnie zagrały dzieci. „Wyrywacz serc”, rzecz o kondycji ludzkich charakterów, jako wiecznie aktualna powinna pozostać w stałym repertuarze Opery Narodowej.

  • Inscenizacja (1)

    • Wyrywacz serc
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne