• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Zamknięty "Pierścień" "Życie Warszawy"

  • Autor

    Ewa Solińska

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Warszawy"
  • Tytuł

    Zamknięty "Pierścień"
  • Data

    09.03.1989
  • Treść recenzji

    Ma nareszcie wagnerowskie arcydzieło publiczność stolicy. / To co oglądamy obecnie w naszej własnej, warszawskiej wersji, uświadamia nam przede wszystkim absolutnie nieograniczone możliwości ludzkiej fantazji, mogącej, co najważniejsze, znaleźć swoje urealnienie na ogromnej, znakomicie wyposażonej technicznie scenie Teatru Wielkiego. Kolejne obrazy, począwszy od przepysznej groty w I akcie „Zygfryda", po apokaliptyczną zagładą starego świata w „Zmierzchu bogów", są godne stanąć w szranki z każdą z superprodukcji filmowych. / Szczególne tu słowa uznania należy przekazać ekipie technicznej teatru, pod wodzą dyr. Jerzego Bajora, dzięki której nawet te najbardziej skomplikowane elementy dekoracji pełnią swoją rolę bez zarzutu. / Reżyser pragnął - i prawie mu się to udało - uniknąć wszelkich aluzji politycznych, koncentrując przesłanie „Pierścienia" na odwiecznych problemach ludzkiej egzystencji, zagrożonej tworzeniem się ustrojów totalitarnych, triumfem przemocy, żądzą złota, śmiercią najbardziej odważnych bohaterów. Świat zła jednak ginie, zaś na jego zgliszczach rodzi się inny, nowy, niosący ludzkości nadzieję. / W przezwyciężaniu wieloletnich już uprzedzeń, wynikających jednak przede wszystkim z nieznajomości wagnerowskiego dzieła - śpiewacy. W obsadzie „Zygfryda" znajdujemy kilkoro znakomitych i wśród nich, może trochę wbrew prawom gościnności, wyróżnić należy najpierw Zdzisławę Donat, która zaśpiewała niewielką wprawdzie, lecz znaczącą partię ptaka leśnego - urzekająco. Cudownie brzmiący baryton Wotana (Wędrowca) Anthony'ego Raffella z Wielkiej Brytanii, znakomicie zarysowane role Albericha, znanego nam z ubiegłego roku Karla Heinza Herra oraz Fafnera - gościnnie występującego w teatrze świetnego basa Andrzeja Saciuka, niezapomiany, potężny alt Erdy - Raisy Kotowej, były doprawdy ucztą dla publiczności. Głos Zygfryda - Jamesa McCray'a z USA, wydaje się odrobinę zbyt liryczny, żeby nie powiedzieć za miękki, lecz trzeba przyznać, że artysta wytrzymał kondycyjnie do samego końca spektaklu.

  • Inscenizacja (1)

    • Zygfryd
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne