• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Złudzenia Państwa Macbeth "Argumenty"

  • Autor

    Bronisław Tumiłowicz

  • Tytuł czasopisma

    "Argumenty"
  • Tytuł

    Złudzenia Państwa Macbeth
  • Data

    15.11.1985
  • Treść recenzji

    Reżyser, podobnie jak tytułowy Macbeth, jest głównym sprawcą widowiska. Dręczą go omamy, ale nie brak mu odwagi, kokietuje swą słabością, lecz marzy o zwycięstwie. – „Obwiniałem tylko siebie” - pisze w krótkim wstępie do programu wspominając poprzednie próby z Szekspirem, który podobno z daleka patronował operze, a zarazem niżej dodaje — „wierzę, że niektórzy z Państwa poprzez niedoskonałość tego spektaklu dojrzą jednak i pokochają doskonałość, ku której wskazuje on drogę”. / Trzeba przyznać, że mocno powiedziane. I tak samo zrobione. Wiedźmy przepowiadające koleje losu Macbetha lądują na scenie w spadochronowych szelkach wypożyczonych z Aeroklubu, fachowo odpinają pasy i już cwałują po stalowej siatce, wywołując metaliczne brzęczenie. Uratowany ze szpon siepaczy Macbetha kilkuletni synek Banca bije małymi piąstkami w chromowaną, przeciwpożarową kurtynę opuszczoną w celu zmiany dekoracji (ponure, technicystyczne dzieło Wiesława Olko) i znów wywołuje metaliczne dudnienie, którego w teatrze operowym nie sposób odbierać inaczej, jak tylko z muzycznej perspektywy. Goście zaproszeni na przyjęcie do zamku Macbetha otrzymują wyłącznie napitki, i nic do przegryzienia. Kiedy więc przerażony gospodarz dostrzega ducha zamordowanego Banca, inni goście też się zjawy nie wypierają i tylko usuwają się jej przezornie z drogi. / Dalej reżyser prowadzi Macbetha, jak człowieka na silnym kacu, a więc posuwającego się powoli, na sztywnych nogach, mało gestykulującego i z obliczem wyrażającym udręczenie. Od strony teatralnej dramat rozwija się zatem logicznie a miejscami robi nawet przejmujące wrażenie. / Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie Verdi, XIX-wieczny kompozytor, który uznał, że u podstaw dramatu leży śpiew.

  • Inscenizacja (1)

    • Macbeth
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne