• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

"Życie Warszawy"

  • Tytuł czasopisma

    "Życie Warszawy"
  • Treść recenzji

    „Włoszkę w Algierze” Rossiniego zrealizował w Warszawie włoski reżyser, Frank de Quell, który działa w naszych teatrach już od wielu lat. / Okazał się człowiekiem z nadmiarem pomysłów. Odnosiło sie wrażenie, że pierwszy raz w życiu ma do czynienia z mechanizmem sceny obrotowej i na wszelki wypadek używa go, gdzie trzeba i nie trzeba, a w rezultacie widz dostaje oczopląsu. Tekturowe dekoracje kręcą się w tę i z powrotem, każdy statysta chodzi sztywno, jakby kij połknął, kolejne sceny pojawiają się osobno, dyrygent czeka, aż seraj czy harem nadjedzie - i tak się ciągnie ten spektakl na kółkach aż do szczęśliwego lotu balonem „Italia". / „Włoszka" jest o niebo trudniejsza od „Cyrulika" i w Warszawie nie wystawiano jej ponad 100 lat. Dla śpiewaków to istna ekwilibrystyka zwłaszcza mordercze są sceny zespołowe i chóralne. Uszczuplona włoska obsada jednak mnie rozczarowała. Owszem. Alfredo Mariotti w partii Mustafy to duży nośny bas o dobrej technice i kulturze wokalnej, zresztą poprawnie zarysował postać safandułowatego beja, ale baryton, Giorgio Gatti niczym specjalnym sie nie wyróżniał, a tenor, Mauro Buffoli, był raczej nieporozumieniem./ Nasi śpiewacy nie zawiedli. Urszula Trawińska-Moroz pod względem technicznym sprostała trudnej partii Elwiry, a Maria Żmigrodzka dość swobodnie radziła sobie z niewielką, choć też niełatwą partią Zulmy. Ryszard Cieśla bardzo korzystnie wypadł na tle włoskich głównych wykonawców, a śpiewał swobodnie, lekko i z dużą kulturą. Znakomicie zaprezentowała się Ewa Podleś. Nie dość, że zaimponowała wręcz wirtuozerską techniką koloraturową swego pięknego altu, to jeszcze, właściwie jako jedyna, stworzyła pełnowymiarową postać sceniczną. Była szelmowską piekielnicą i pewną siebie kokietką - a przy tym jak się umiała pięknie wstydzić, kiedy Mustafa ją podszczypywał. Gdyby miała jeszcze trochę większy głos!... / Oglądałem ją, równie brawurową, w drugiej obsadzie, wcale nie gorszej, a nawet lepszej od tej włoskiej. Mustafę śpiewał Mieczysław Milun, masywny, jeszcze bardziej safandułowaty jako postać sceniczna, ale głos potężny, dorównywał Włochowi, choć ustępował mu nieco w technice i stylu. Elwirę śpiewała Izabela Kłosińska, której piękny, duży sopran wróży dobrą przyszłość, jeśli tylko zapanuje nad intonacją, bo pod względem aktorskim była bardzo staranna. Marina Hristowa-Kania jako Zulma, Przemysław Suski jako Ali, mniej demoniczny od Cieśli, ale ujmujący ciepłem głosu, i Wiesław Bednarek jako Taddeo dobrze się wywiązali ze swoich ról. Dopiero jednak Paulos Raptis pokazał, jak można zaśpiewać bogatą i przepiękną partię Lindora, w której zachwycał brzmieniem, nieskazitelną intonacją i swobodą techniczną.

  • Inscenizacja (1)

    • Włoszka w Algierze
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne