Alina Bolechowska

Alina
Bolechowska
śpiewaczka - sopran
1924
2002
  • Bolechowska Alina (fotografia)

    Henryk Bietkowski

  • Bolechowska Alina (fotografia)

    Benedykt Jerzy Dorys

  • „Wesołe Kumoszki z Windsoru” Otto Nicolai 26-04-1947

    Roman Burzyński

  • Bolechowska Alina (fotografia)

  • „Włoszka w Algierze” Gioachino Rossini 05-03-1986, 08-03-1986

    Jacek Giluń

  • „Ifigenia na Taurydzie” Christoph Wilbad Gluck 28-02-1962

  • „Traviata” Giuseppe Verdi 28-03-1952

  • „Traviata” Giuseppe Verdi 28-03-1952

  • „Jolanta” Piotr Czajkowski 21-04-1955

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 18-09-1969

  • „Bardzo Śpiąca Królewna” Augustyn Bloch 29-09-1974

  • „Bardzo Śpiąca Królewna” Augustyn Bloch 29-09-1974

  • „Syn marnotrawny” Charles Debussy 31-03-1962

  • „Syn marnotrawny” Charles Debussy 31-03-1962

  • „Syn marnotrawny” Charles Debussy 31-03-1962

  • „Wesołe Kumoszki z Windsoru” Otto Nicolai 26-04-1947

    Roman Burzyński

  • „Goplana” Władysław Żeleński 30-12-1949

    Adam Kaczkowski

  • „Traviata” Giuseppe Verdi 28-03-1952

  • „Jolanta” Piotr Czajkowski 21-04-1955

Nota biograficzna

ALINA  BOLECHOWSKA  (1924-2002) śpiewaczka - sopran.  Rodowita Warszawianka, głos kształciła podczas okupacji pod kierunkiem Stanisława Kazury. Już w pierwszych tygodniach 1946 roku pojawiała się na Scenie Muzyczno-Operowej Warszawy, początkowo w trybie nagłych zastępstw, ale wnet została przyjęta do zespołu. Miała sopran liryczny rzadkiej piękności i szczere spojrzenie dużych, niebieskich oczu. Role w operach Pucciniego, Madame Butterfly i Mimi w Cyganerii, a także Micaeli w Carmen Bizeta, wykonywała w sposób nieporównany. Do początku lat sześćdziesiątych śpiewała w Warszawie kilkanaście pierwszoplanowych partii, Violettę w Traviacie Verdiego – bardzo często – i Gildę w Rigoletcie, jak również Małgorzatę w Fauście Gounoda oraz Elzę w Lohengrinie Wagnera. Chwalono jej tytułową Goplanę w operze Żeleńskiego (1949). Była też Tatianą w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego; jako tytułowa Jolanta w operze tegoż (1955), stworzyła kreację. Wcielała się w Hrabinę w operze Moniuszki (1960, 1969). Marzyła o partii Roksany w Królu Rogerze Szymanowskiego, i wykonywała ją w inscenizacji Bronisława Horowicza danej na otwarcie odbudowanego Teatru Wielkiego (1965). Długo jeszcze powierzano jej skromniejsze wokalno-sceniczne zadania: śpiewała Cnotę w Koronacji Poppei Monteverdiego (1971) i Organiścinę w Chłopach Witolda Rudzińskiego (1974).

            Wcześniej prowadziła ożywioną działalność koncertową w stolicy i w różnych miastach kraju, gościła w Operze w Poznaniu, i na scenach zagranicznych Pragi, Genewy, Budapesztu, Sztokholmu, Rygi, Kijowa, i in. Podróżowała jednak niechętnie, mówiła w wywiadach, że kocha dom, z kanarkiem Filonem i psem Pankracym. Przez krótki czas była żoną wybitnego tancerza i choreografa, Witolda Grucy. Lubiła chodzić po Tatrach.

            W okresie 1979-1987 pełniła funkcję konsultanta wokalnego i opiekuna solistów w Teatrze Wielkim; ceniono wysoko jej kompetencje w tej dziedzinie. W stołecznej wyższej uczelni muzycznej z powodzeniem zajmowała się pedagogiką. Do jej wychowanek należała Ewa Podleś; stażystką w jej klasie była Olga Pasiecznik.  

 

Multimedia

Zdjęcia

  • Bolechowska Alina (fotografia)

    Henryk Bietkowski

  • Bolechowska Alina (fotografia)

    Benedykt Jerzy Dorys

  • „Wesołe Kumoszki z Windsoru” Otto Nicolai 26-04-1947

    Roman Burzyński

  • Bolechowska Alina (fotografia)

  • „Włoszka w Algierze” Gioachino Rossini 05-03-1986, 08-03-1986

    Jacek Giluń

  • „Ifigenia na Taurydzie” Christoph Wilbad Gluck 28-02-1962

  • „Traviata” Giuseppe Verdi 28-03-1952

  • „Traviata” Giuseppe Verdi 28-03-1952

  • „Jolanta” Piotr Czajkowski 21-04-1955

  • „Hrabina” Stanisław Moniuszko 18-09-1969

  • „Bardzo Śpiąca Królewna” Augustyn Bloch 29-09-1974

  • „Bardzo Śpiąca Królewna” Augustyn Bloch 29-09-1974

  • „Syn marnotrawny” Charles Debussy 31-03-1962

  • „Syn marnotrawny” Charles Debussy 31-03-1962

  • „Syn marnotrawny” Charles Debussy 31-03-1962

  • „Wesołe Kumoszki z Windsoru” Otto Nicolai 26-04-1947

    Roman Burzyński

  • „Goplana” Władysław Żeleński 30-12-1949

    Adam Kaczkowski

  • „Traviata” Giuseppe Verdi 28-03-1952

  • „Jolanta” Piotr Czajkowski 21-04-1955

Druki teatralne

  • Afisz Repertuarowy 11-07-1960 – 17-07-1960

  • Program "Traviata" Giuseppe Verdi 22-02-1987

  • Program. „Syn marnotrawny” Claude Debussy 1962-03-31

  • Afisz Repertuarowy 23-04-1951 – 29-04-1951

  • Wkładka obsadowa. „Bardzo śpiąca królewna” Augustyn Bloch 1974-09-29

  • Afisz Premierowy Wieczoru Operowego. „Jolanta” Piotr Czajkowski, „Wieczór Prządek” Zoltan Kodaly 21-04-1955 Państwowa Opera w Warszawie

  • Wkładka obsadowa „Wesołe Kumoszki z Windsoru” Otto Nicolai 26-04-1947

  • Wkładka premierowa „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounod 28-07-1956

  • Afisz premierowy „Rzeźby mistrza Piotra” i „Bardzo śpiąca królewna” 1974-09-29

  • Wkładka Obsadowa „Straszny dwór” Stanisław Moniuszko

  • Program repertaurowy 12-1981 Teatr Wielki

  • Program repertaurowy 01-1982 Teatr Wielki