Hanna Chojnacka

Hanna
Chojnacka
choreograf, reżyser

Nota biograficzna

Hanna Chojnacka, choreograf, reżyser. Ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Warszawie i studia na kierunku Pedagogika baletu w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Pracowała w macierzystej Szkole Baletowej i ze swymi uczniami rozpoczęła współpracę z Teatrem Wielkim, w pierwszej fazie jako choreograf. Opracowała choreografię do polskiej premiery opery de Falli Kukiełki mistrza Piotra (Scena Młynarskiego, 1976) z udziałem dziecięcych wykonawców. Następnie zespoły uczniowskie zaprezentowały na tej scenie prapremierę opero-baletu Jana Fotka Leśna królewna (1978) w choreografii Chojnackiej, która w powodzeniem dopełniła spektakl Małą suitą Lutosławskiego. Później, też jako choreograf, znalazła się wśród realizatorów Parii Moniuszki (1980).

Jej reżyserskim debiutem na scenie Teatru Wielkiego stało się widowisko Ludus Danielis (1984), jedno z najbardziej oryginalnych przedstawień tamtych lat. Rozgrywało się na ogromnej scenie, na niej też sadowiono widzów. Chojnacka doskonale wyczuła styl średniowiecznego dramatu liturgicznego i naiwną formułę jego biblijnej treści, zastosowała odpowiedni ruch i potrafiła wkomponować weń śpiewaków – widowisko pokazywane na kilku krajowych festiwalach grywano 8 lat. W ślad za tym wyreżyserowała polską premierę mitologicznej Dafne da Gagliana (1990), opery z początku XVII w., prezentowaną następnie z powodzeniem w RFN, Szwajcarii i Luksemburgu. Oba te przedstawienia przygotował muzycznie Marcin Bornus-Szczyciński, a do udziału w nich zapraszani byli wokaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej. W jej reżyserii i choreografii grano też sceniczną opowieść o Karolu Kurpińskim Nasz Karol (1987) z fragmentami jego oper.

Pięknym kolorystycznie i ruchowo przedstawieniem w reżyserii Chojnackiej był Manru Paderewskiego (1991) w Sali Moniuszki pod batutą Andrzeja Straszyńskiego. Scenograf Barbara Kędzierska świat mieszkańców wioski z Ulaną i Manru utrzymała w bieli, szarości i czerni, świat Cyganów zaś, z ponętną Azą (czyli debiutującą Małgorzatą Walewską) i starym Jago, wabił olśniewającymi barwami. Chojnacka była również autorką choreografii do wznowienia Króla Rogera Szymanowskiego (1986), do premiery Halki Moniuszki (1990) w reżyserii – jedynej bodaj, operowej, w jego dorobku – Kazimierza Kutza, a także do kontrowersyjnej interpretacji Strasznego dworu Moniuszki (1998) przez Andrzeja Żuławskiego; tu słynnego Mazura zamieniła w znaczący obraz: na czarno ubrani tancerze kolejno padali, niczym od strzałów wroga. Ponadto powierzano jej przygotowanie prapremier oper dla dzieci, wystawianych w Sali Młynarskiego. Było to pełne wdzięku, proste a pomysłowe widowisko przygotowane przez małych tancerzy ze Szkoły Baletowej i przyoperowy Chór Alla Polacca O królewnie, co spać nie chciała Andrzeja Hundziaka z tekstem Jerzego Harasymowicza (1992, w scenografii Barbary Kędzierskiej) oraz dwie opery Marty Ptaszyńskiej: Pan Marimba do libretta Agnieszki Osieckiej (1998) i Magiczny Doremik (2008).

Do reżyserii i choreografii oper, jak też przedstawień baletowych angażowały ją również Opery Bałtycka, Krakowska i Wrocławska. W swoich pracach była zwykle bliżej teatru tańca niż baletu, zabiegała o ekspresję gestu i ciała. Przez wiele lat studentów Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie szkoliła w zakresie ruchu scenicznego i tańca. Jej inscenizacje uczelnianych koncertów składających się z pieśni (np. do słów Adama Mickiewicza, hiszpańskich, Witolda Lutosławskiego) cechowała integralność ruchu i muzyki, precyzja i wyrafinowany smak. Jej talent wspiera wysoka humanistyczna kultura i niezależność artystycznych poczynań.

Inscenizacje (20)

Druki teatralne

  • Wkładka obsadowa „Manru” Ignacy Paderewski 27-10-1991

  • Afisz premierowy „Dafne” Marco da Gagliano 17-06-1990

  • Program. „Pejzaż nocą” Tadeusz Sudnik 1995-12-15

  • Afisz premierowy. „Leśna Królewna” Jan Fotek 1978-06-03

  • Wkładka obsadowa „Ludus Danielis” 16-06-1991

  • Wkładka obsadowa „Ludus Danielis” 21-12-1984

  • Wkładka obsadowa „Magiczny Doremik” Marta Ptaszyńska 18-01-2008

  • Wkładka obsadowa - „Magiczny Doremik” Marta Ptaszyńska 18-01-2008

  • Wkładka obsadowa - „Magiczny Doremik” Marta Ptaszyńska 18-01-2008

  • Wkładka obsadowa - „Magiczny Doremik” Marta Ptaszyńska 18-01-2008

  • Wkładka Obsadowa. „Dafne” - Marco da Gagliano. 17-06-1990, 18-06-1990, 19-06-1990, 20-06-1990

  • Wkładka Obsadowa „Dafne” Marco da Gagliano 02-12-1990, 03-12-1990, 04-12-1990

  • Afisz premierowy. „Manru” Ignacy Paderewski 29-06-1991, 30-06-1991

  • Wkładka obsadowa „Manru” Ignacy Paderewski 29-06-1991

  • Wkładka obsadowa „Manru” Ignacy Paderewski 30-06-1991

  • Wkładka obsadowa „Manru” Ignacy Paderewski 15-09-1991

  • Wkładka obsadowa „Manru” Ignacy Paderewski 26-09-1991

  • Wkładka obsadowa „Kukiełki Mistrza Piotra” Manuel de Falla 14-11-1976, „Muzyka Prym wiedzie, a słowo sekunduje” Antonio Salieri 14-11-1976

  • Wkładka Obsadowa „Pan Marimba” Marta Ptaszyńska 01-06-2001

  • Wkładka Obsadowa „Pan Marimba” Marta Ptaszyńska 29-09-1998

  • Wkładka Obsadowa „Pan Marimba” Marta Ptaszyńska Spektakl grany po raz 100 1-06-2004

  • Wkładka obsadowa „Straszny dwór” Stanisław Moniuszko 09-01-1998

  • Afisz premierowy „Dafne” Marco da Gagliano 17-06-1990

  • Afisz premierowy. „Pejzaż nocą” Tadeusz Sudnik 1995-12-15

  • Wkładka premierowa „Halka” Stanisław Moniuszko 12-05-1990

  • Afisz premierowy „Halka” Stanisław Moniuszko 12-05-1990

  • Program Uroczystego Koncertu z okazji spotkania Ojca Świętego Jana Pawła II z przedstawicielami środowisk twórczych i naukowych dn. 08-06-1991, podczas którego wykonano fragment III aktu opery „Halka” Stanisława Moniuszki

  • Wkładka obsadowa „Halka” Stanisław Moniuszko 24-05-1990 – Międzynarodowy Festiwal Wisbaden (Internationale Maifestspiele Wiesbaden)

  • Afisz premierowy „Dafne” Marco da Gagliano 17-06-1990

  • Wkładka obsadowa „Ludus Danielis” 9-04-1990

  • Wkładka Obsadowa „Pan Marimba” Marta Ptaszyńska 25-10-1998

  • Wkładka Obsadowa „Pan Marimba” Marta Ptaszyńska 27-09-1998

  • Wkładka obsadowa. „O królewnie co spać nie chciała” Andrzej Hudziak 28-11-1992

  • Wkładka obsadowa „Dziadek do orzechów” Piotr Czajkowski 1973-06-02

  • Program repertaurowy 01-1982 Teatr Wielki

  • Program repertaurowy 12-1981 Teatr Wielki