-
Tytuł premiery
Kukiełki mistrza Piotra -
TYTUŁ ORYGINALNY
El Retablo de Maese Pedro -
TYTUŁ Polski
Kukiełki mistrza Piotra -
Rodzaj wydarzenia
Premiera -
GATUNEK I FORMA
Adaptacja sceniczna -
DATA PREMIERY
14.11.1976 -
Miejsce
Teatr Wielki w Warszawie Sala Młynarskiego -
Kompozytor
-
Liczba przedstawień
11
-
Realizatorzy (11)
-
Kierownictwo muzyczne
-
Reżyser
-
Scenograf
-
Przekład
-
Choreograf
-
Realizacja świateł
-
Asystent reżysera
-
Przygotowanie solistów, pianista, korepetytor solistów
-
Asystent scenografa
-
Inspicjent
-
Sufler
-
-
Wystawienia (11)
- 14.11.1976, Teatr Wielki w Warszawie, Kukiełki mistrza Piotra
- 27.11.1976, Teatr Wielki w Warszawie, Kukiełki mistrza Piotra
- 04.12.1976, Teatr Wielki w Warszawie, Kukiełki mistrza Piotra
- 12.12.1976, Teatr Wielki w Warszawie, Kukiełki mistrza Piotra
- 16.01.1977, Teatr Wielki w Warszawie, Kukiełki mistrza Piotra
- 30.01.1977, Teatr Wielki w Warszawie, Kukiełki mistrza Piotra
- 16.04.1977, Teatr Wielki w Warszawie, Kukiełki mistrza Piotra
- 22.05.1977, Teatr Wielki w Warszawie, Kukiełki mistrza Piotra
- 04.06.1977, Teatr Wielki w Warszawie, Kukiełki mistrza Piotra
- 22.10.1977, Teatr Wielki w Warszawie, Kukiełki mistrza Piotra
- 08.01.1978, Teatr Wielki w Warszawie, Kukiełki mistrza Piotra
-
Komentarze
Na decyzje wprowadzenia utworu do repertuaru mają wpływ rozmaite okoliczności: historyczne, polityczne, obiektywne, taktyczne, ogólnokulturowe. Wspaniała muzyka Hiszpana, Manuela de Falli, rzadko daje się słyszeć w Polsce, a mija właśnie 30. rocznica jego śmierci i stulecie urodzin. Świat o tym pamięta. Wątek jego małej opery – to jej pierwsze u nas wykonanie – tkwi w arcydziele literatury europejskiej: Don Kichocie Cervantesa. W rolach tytułowych „kukiełek” występują dzieci ze Szkoły Baletowej, a Teatr ma ze Szkołą silne, zrozumiałe powiązania (uczniowie uczestniczą w wielu przedstawieniach TW, absolwenci wstępują do baletu TW, itd.); należy je podtrzymywać. Te wszystkie powody Marii Fołtyn w jej reżyserii zręcznie i ze smakiem udaje się połączyć. Jest atmosfera dziwności typowa dla Cervantesa i liryczno-ironiczny dystans do hiszpańskiego obrazka.
autor: Małgorzata Komorowska