Marek Szwarc

Marek
Szwarc

Nota biograficzna

MAREK  SZWARC, skrzypek. Jest rodowitym Warszawiakiem. Jednak studiował w Poznaniu, w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (PWSM), w klasie skrzypiec Zdzisława Jahnkego i Edwarda Statkiewicza. Dyplom uzyskał w 1962 r., i przez dyrektora Bohdana Wodiczkę został zaangażowany do orkiestry Opery Warszawskiej z tymczasową siedzibą przy ul. Nowogrodzkiej. W Operze, i w odbudowanym Teatrze Wielkim pracował przez czterdzieści lat – w latach 1976-2002 jako koncertmistrz.

            Jest wybitnym skrzypkiem. Otrzymał wyróżnienie na IV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. H. Wieniawskiego w Poznaniu (1962). Rząd belgijski przyznał mu stypendium i w roku akademickim 1966/1967 pogłębiał umiejętności wiolinistyczne u André Gertlera w Brukseli. W okresie 1967-1982 był liderem i solistą (a od 1975 roku kierownikiem) zespołu kameralnego „Con moto ma cantabile”, który powstał z inspiracji Tadeusza Ochlewskiego, dyrektora PWM, i odegrał ważną rolę w popularyzacji muzyki dawnej, zwłaszcza polskiej. Zespół w tym czasie przyciągał na koncerty tłumy publiczności, nagrywał płyty, wielokrotnie występował za granicą (m.in. w Bułgarii, 1971, Norwegii, 1982). Chętnie doświadczał różnych form współpracy muzyka z teatrem: grał w przedstawieniu Uciechy staropolskie (1981) złożonym z tekstów anonimowych i wyreżyserowanym przez Kazimierza Dejmka w Teatrze Polskim w Warszawie. Szwarc jako solista koncertował nie tylko w Polsce (m.in. w Belgii i w Berlinie Zachodnim), także we Włoszech, często w Bolzano (1977, 1980, 1981); tam w latach 1983-1985 przebywał na kontrakcie będąc koncertmistrzem i solistą orkiestry symfonicznej „Haydn”.

            W przedstawieniach  Teatru Wielkiego wielokrotnie wykonywał sola skrzypcowe zawarte w partyturach baletowych i operowych Chaczaturiana (Spartakus), Prokofiewa (Kopciuszek), Adama (Giselle), Gounoda (Faust), Pucciniego (Turandot), i in. Uczestniczył też w licznych występach TW    w innych krajach. Od 1982 wykłada w w warszawskiej wyższej uczelni muzycznej; jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Z wielką skutecznością pracuje tam z sekcją skrzypiec orkiestry akademickiej.

            Jego żoną jest doskonała flecistka Elżbieta Dastych-Szwarc; także przez wiele lat grała w orkiestrze Teatru Wielkiego.

 

Druki teatralne

  • Wkładka premierowa „Parsifal” Richard Wagner 26-03-1993

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 12-12-1991

  • „Faust z Nocą Walpurgii” Charles Gounoud 06-04-1966, Wkładka obsadowa premierowa

  • Wkładka obsadowa „Manru” Ignacy Paderewski 29-06-1991

  • Wkładka obsadowa „Manru” Ignacy Paderewski 30-06-1991

  • Wkładka obsadowa „Zmierzch bogów” (Götterdämmerung) Richard Wagner 05-03-1989

  • Wkładka obsadowa „Parsifal” Richard Wagner 28-03-1993

  • Wkładka obsadowa „Parsifal” Richard Wagner 24-10-1993

  • Wkładka obsadowa „Turandot” Giacomo Puccini 26-01-1986

  • Wkładka premierowa "Traviata" Giuseppe Verdi 22-02-1987

  • Wkładka Obsadowa "Traviata" Giuseppe Verdi 26-10-1996

  • Wkładka obsadowa „Manru” Ignacy Paderewski 27-10-1991

  • Wkładka obsadowa „Parsifal” Richard Wagner 30-03-1993

  • Program repertaurowy 01-1982 Teatr Wielki

  • Wkładka obsadowa „Straszny dwór” Stanisław Moniuszko 03-01-1980

  • Wkładka premierowa. „Jezioro łabędzie” Piotr Czajkowski 1966-01-15