• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język polski PL
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Collections
  • Statistics
    • Statistics on people
    • Statistics on productions
  • About
  • Search

Andrzej Dobber

  • Surname

    Dobber
  • Names

    Andrzej

„Traviata” Giuseppe Verdi 25-02-2010

„Traviata” Giuseppe Verdi 25-02-2010

  • Biographical note

    Andrzej Dobber, śpiewak – baryton. Ukończył Liceum Muzyczne w Bydgoszczy w klasie organów i studia wokalne w Akademii Muzycznej w Krakowie. Początkowo jego głos prowadzony był jako bas; śpiewając basem, zdobył nagrody na konkursach krajowych w Warszawie i w Nowym Sączu, a także w Karlowych Warach. Zadebiutował w Operze Krakowskiej jako Gremin w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego (1986). Otrzymał stypendium Meistersinger Konservatorium w Norymberdze i wyjechał do Niemiec. Doskonalił tam kunszt wokalny, został zaangażowany do miejscowej opery, występował we włoskim i niemieckim repertuarze. Po 3 latach terminowania dowiedział się, że jego głos to baryton, a nie bas. Pierwszą barytonową partią wykonaną przez Andrzeja Dobbera na scenie Norymbergi był Tonio w Pajacach. W 1989 r. został finalistą i laureatem trzech nagród specjalnych w konkursie Belvedere w Wiedniu, po roku bezapelacyjnie zwyciężył w radiowym konkursie ARD w Monachium.

    Podpisał kontrakt z operą we Frankfurcie nad Menem, gdzie wykonywał popisowe dla barytonów role: Escamilla w Carmen Bizeta, Figara w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Oniegina w operze Czajkowskiego, Demetriusza w Śnie nocy letniej Brittena. Współpracował z operą w Kolonii i ze scenami Berlina Dobrze czuł się w repertuarze włoskim i wciąż go poszerzał. Coraz więcej miast chciało, by w nich śpiewał: Wiedeń, Amsterdam, Bruksela, Drezno, Tuluza, Malaga. Zrezygnował ze stałych kontraktów. Ukochał rolę Rigoletta, jego zdaniem, jedno z największych wyzwań dla barytona. Lipsk podbił kreacją Verdiowskiego Makbeta (2000).

    Wziął udział w pierwszym w dziejach La Scali tournée po Japonii z dziełami Verdiego (2000), a w 2001 r. zaproszono go do Mediolanu na obchody stulecia śmierci wielkiego twórcy opery. Był to powód do dumy: żaden przed nim polski baryton nie śpiewał w La Scali Verdiego! Stworzył na tej scenie role Hrabiego Monterone w Rigoletcie i Hrabiego di Luny w premierowej obsadzie Trubadura pod batutą Riccarda Mutiego. Uznany za voce verdiano (głos verdiowski) partie w dramatach Verdiego uczynił odtąd wiodącymi w swej karierze. Już w 1997 r. w warszawskim Teatrze Wielkim zaśpiewał znakomicie tytułową rolę w operze Simone Boccanegra i w 2010 r. ponowił ją w berlińskiej Staatsoper. W Trubadurze śpiewał we Florencji, pod batutą Zubina Mehty (2001). Jako Germont w Traviacie pojawił się w Operze Krakowskiej (2003), w londyńskiej Covent Garden (2008) i kilkakrotnie w Teatrze Wielkim w Warszawie, partnerując Aleksandrze Kurzak (2010, 2012, 2013). Po debiucie w Metropolitan Opera rolą Amonasra w inaugurującym sezon spektaklu Aidy (2007), również w Nowym Jorku śpiewał Germonta, a także Stancara w rzadko wystawianym Stiffeliu (2010). Na festiwalach w Glyndebourne budzi podziw jego tytułowy Makbet (2007, 2011).

    Ma już za sobą inne wielkie Verdiowskie partie: Jagona w Otellu, Ezia w Attyli, Millera w Luizie Miller (Opéra-Bastille w Paryżu, 2008), Markiza Posy w Don Carlosie.

    Jego występy w kraju należą do artystycznych wydarzeń. Śpiewał w przedstawieniach i na koncertach specjalnych w Poznaniu, Bydgoszczy, Bytomiu, Warszawie. Jedyna polska partia, którą wykonuje, to poruszający Król Roger we wrocławskiej inscenizacji Mariusza Trelińskiego (2007), utrwalonej na DVD. Dobber wyznaje, że lubi scenę i kostium, czuje się „operowym zwierzęciem”.

    Z Teatrem Wielkim współpracuje nie tylko jako uświetniający swymi gościnnymi występami przedstawienia solista, lecz również jako pedagog. Prowadził zajęcia dla młodych wokalistów w ramach warsztatów Akademii Operowej organizowanych wspólnie z ENOA (European Network of Opera Academies).

     

  • Performances (40)

      • 14.10.1995, Teatr Wielki w Warszawie Opera Narodowa, Carmen
      • 09.04.1997, Teatr Narodowy, Carmen
      • 09.12.1997, Teatr Narodowy, Simon Boccanegra
      • 12.12.1997, Teatr Narodowy, Simon Boccanegra
      • 30.01.1999, Polish National Opera, Rigoletto
      • 02.03.1999, Polish National Opera, Rigoletto
      • 25.04.1999, Polish National Opera, Rigoletto
      • 08.05.1999, Polish National Opera, Rigoletto
      • 14.12.2007, Polish National Opera, Rigoletto
      • 16.12.2007, Polish National Opera, Rigoletto
      • 03.12.2008, Polish National Opera, Aida
      • 25.02.2010, Polish National Opera, Traviata
      • 27.02.2010, Polish National Opera, Traviata
      • 03.03.2010, Polish National Opera, Traviata
      • 21.05.2010, Polish National Opera, Traviata
      • 15.06.2010, Polish National Opera, Traviata
      • 13.02.2011, Polish National Opera, Traviata
      • 15.02.2011, Polish National Opera, Traviata
      • 18.03.2011, Polish National Opera, Rigoletto
      • 20.03.2011, Polish National Opera, Rigoletto
      • 24.06.2012, Polish National Opera, Traviata
      • 14.06.2013, Polish National Opera, Rigoletto
      • 16.06.2013, Polish National Opera, Rigoletto
      • 05.03.2015, Polish National Opera, Rigoletto
      • 07.03.2015, Polish National Opera, Rigoletto
      • 19.03.2015, Polish National Opera, Traviata
      • 21.03.2015, Polish National Opera, Traviata
      • 18.09.2015, Polish National Opera, Aida
      • 22.09.2015, Polish National Opera, Aida
      • 03.12.2015, Polish National Opera, Aida
      • 22.05.2016, Polish National Opera, Aida
      • 24.05.2016, Polish National Opera, Aida
      • 28.05.2016, Polish National Opera, Aida
      • 02.02.2017, Polish National Opera, Nabucco
      • 24.03.2017, Polish National Opera, Nabucco
      • 26.03.2017, Polish National Opera, Nabucco
      • 23.06.2017, Polish National Opera, Madame Butterfly
      • 25.06.2017, Polish National Opera, Madame Butterfly
      • 28.06.2017, Polish National Opera, Madame Butterfly
      • 30.06.2017, Polish National Opera, Madame Butterfly
  • Multimedia (2)

    „Traviata” Giuseppe Verdi 25-02-2010

    „Traviata” Giuseppe Verdi 25-02-2010

  • Theatre prints (4)

    Wkładka premierowa „Traviata” Giuseppe Verdi 25-02-2010

    Wkładka obsadowa „O Królestwie Dnia i Nocy oraz zaczarowanych instrumentach”, 2017-03-22

    Wkładka obsadowa „Aida" Giuseppe Verdi premiera 2005-04-24 wznowienie 2015-09-18

    Wkładka obsadowa „O Królestwie Dnia i Nocy oraz zaczarowanych instrumentach” premiera 2017-03-21

Shareprint Back to top
  • Strona główna
  • What's on

    • 2024/2025 season overview
    • Calendar of events

    Tickets

    • Buy a ticket
    • 2024/25 Terms and Conditions
  • About

    • News
    • Polish National Ballet
    • The People
    • The Place
    • History
    • Backstage
    • VOD
    • For the media
    • Contact us
  • Our projects

    • Education
    • Opera Academy
    • Moniuszko Competition
  • Practical info

    • Your visit
    • Accessibility
    • Sitemap
    • Newsletter
  • For partners and sponsors

    • Our partners and sponsors
    • Support us
    • Veneu hire
    • Public procurement
    • Job offers
Logo Instagram

Teatr Wielki - Polish National Opera, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Reservations: +48 22 692 02 08 Operator: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne