• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Andrzej Dobber

  • Nazwisko

    Dobber
  • Imiona

    Andrzej

„Traviata” Giuseppe Verdi 25-02-2010

„Traviata” Giuseppe Verdi 25-02-2010

  • Nota biograficzna

    Andrzej Dobber, śpiewak – baryton. Ukończył Liceum Muzyczne w Bydgoszczy w klasie organów i studia wokalne w Akademii Muzycznej w Krakowie. Początkowo jego głos prowadzony był jako bas; śpiewając basem, zdobył nagrody na konkursach krajowych w Warszawie i w Nowym Sączu, a także w Karlowych Warach. Zadebiutował w Operze Krakowskiej jako Gremin w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego (1986). Otrzymał stypendium Meistersinger Konservatorium w Norymberdze i wyjechał do Niemiec. Doskonalił tam kunszt wokalny, został zaangażowany do miejscowej opery, występował we włoskim i niemieckim repertuarze. Po 3 latach terminowania dowiedział się, że jego głos to baryton, a nie bas. Pierwszą barytonową partią wykonaną przez Andrzeja Dobbera na scenie Norymbergi był Tonio w Pajacach. W 1989 r. został finalistą i laureatem trzech nagród specjalnych w konkursie Belvedere w Wiedniu, po roku bezapelacyjnie zwyciężył w radiowym konkursie ARD w Monachium.

    Podpisał kontrakt z operą we Frankfurcie nad Menem, gdzie wykonywał popisowe dla barytonów role: Escamilla w Carmen Bizeta, Figara w Cyruliku sewilskim Rossiniego, Oniegina w operze Czajkowskiego, Demetriusza w Śnie nocy letniej Brittena. Współpracował z operą w Kolonii i ze scenami Berlina Dobrze czuł się w repertuarze włoskim i wciąż go poszerzał. Coraz więcej miast chciało, by w nich śpiewał: Wiedeń, Amsterdam, Bruksela, Drezno, Tuluza, Malaga. Zrezygnował ze stałych kontraktów. Ukochał rolę Rigoletta, jego zdaniem, jedno z największych wyzwań dla barytona. Lipsk podbił kreacją Verdiowskiego Makbeta (2000).

    Wziął udział w pierwszym w dziejach La Scali tournée po Japonii z dziełami Verdiego (2000), a w 2001 r. zaproszono go do Mediolanu na obchody stulecia śmierci wielkiego twórcy opery. Był to powód do dumy: żaden przed nim polski baryton nie śpiewał w La Scali Verdiego! Stworzył na tej scenie role Hrabiego Monterone w Rigoletcie i Hrabiego di Luny w premierowej obsadzie Trubadura pod batutą Riccarda Mutiego. Uznany za voce verdiano (głos verdiowski) partie w dramatach Verdiego uczynił odtąd wiodącymi w swej karierze. Już w 1997 r. w warszawskim Teatrze Wielkim zaśpiewał znakomicie tytułową rolę w operze Simone Boccanegra i w 2010 r. ponowił ją w berlińskiej Staatsoper. W Trubadurze śpiewał we Florencji, pod batutą Zubina Mehty (2001). Jako Germont w Traviacie pojawił się w Operze Krakowskiej (2003), w londyńskiej Covent Garden (2008) i kilkakrotnie w Teatrze Wielkim w Warszawie, partnerując Aleksandrze Kurzak (2010, 2012, 2013). Po debiucie w Metropolitan Opera rolą Amonasra w inaugurującym sezon spektaklu Aidy (2007), również w Nowym Jorku śpiewał Germonta, a także Stancara w rzadko wystawianym Stiffeliu (2010). Na festiwalach w Glyndebourne budzi podziw jego tytułowy Makbet (2007, 2011).

    Ma już za sobą inne wielkie Verdiowskie partie: Jagona w Otellu, Ezia w Attyli, Millera w Luizie Miller (Opéra-Bastille w Paryżu, 2008), Markiza Posy w Don Carlosie.

    Jego występy w kraju należą do artystycznych wydarzeń. Śpiewał w przedstawieniach i na koncertach specjalnych w Poznaniu, Bydgoszczy, Bytomiu, Warszawie. Jedyna polska partia, którą wykonuje, to poruszający Król Roger we wrocławskiej inscenizacji Mariusza Trelińskiego (2007), utrwalonej na DVD. Dobber wyznaje, że lubi scenę i kostium, czuje się „operowym zwierzęciem”.

    Z Teatrem Wielkim współpracuje nie tylko jako uświetniający swymi gościnnymi występami przedstawienia solista, lecz również jako pedagog. Prowadził zajęcia dla młodych wokalistów w ramach warsztatów Akademii Operowej organizowanych wspólnie z ENOA (European Network of Opera Academies).

     

  • Wystawienia (40)

      • 14.10.1995, Teatr Wielki w Warszawie Opera Narodowa, Carmen
      • 09.04.1997, Teatr Narodowy, Carmen
      • 09.12.1997, Teatr Narodowy, Simon Boccanegra
      • 12.12.1997, Teatr Narodowy, Simon Boccanegra
      • 30.01.1999, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Rigoletto
      • 02.03.1999, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Rigoletto
      • 25.04.1999, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Rigoletto
      • 08.05.1999, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Rigoletto
      • 14.12.2007, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Rigoletto
      • 16.12.2007, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Rigoletto
      • 03.12.2008, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Aida
      • 25.02.2010, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Traviata
      • 27.02.2010, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Traviata
      • 03.03.2010, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Traviata
      • 21.05.2010, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Traviata
      • 15.06.2010, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Traviata
      • 13.02.2011, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Traviata
      • 15.02.2011, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Traviata
      • 18.03.2011, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Rigoletto
      • 20.03.2011, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Rigoletto
      • 24.06.2012, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Traviata
      • 14.06.2013, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Rigoletto
      • 16.06.2013, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Rigoletto
      • 05.03.2015, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Rigoletto
      • 07.03.2015, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Rigoletto
      • 19.03.2015, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Traviata
      • 21.03.2015, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Traviata
      • 18.09.2015, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Aida
      • 22.09.2015, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Aida
      • 03.12.2015, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Aida
      • 22.05.2016, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Aida
      • 24.05.2016, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Aida
      • 28.05.2016, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Aida
      • 02.02.2017, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Nabucco
      • 24.03.2017, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Nabucco
      • 26.03.2017, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Nabucco
      • 23.06.2017, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Madame Butterfly
      • 25.06.2017, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Madame Butterfly
      • 28.06.2017, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Madame Butterfly
      • 30.06.2017, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Madame Butterfly
  • Multimedia (2)

    „Traviata” Giuseppe Verdi 25-02-2010

    „Traviata” Giuseppe Verdi 25-02-2010

  • Druki teatralne (4)

    Wkładka premierowa „Traviata” Giuseppe Verdi 25-02-2010

    Wkładka obsadowa „Aida" Giuseppe Verdi premiera 2005-04-24 wznowienie 2015-09-18

    Wkładka obsadowa „O Królestwie Dnia i Nocy oraz zaczarowanych instrumentach” premiera 2017-03-21

    Wkładka obsadowa „O Królestwie Dnia i Nocy oraz zaczarowanych instrumentach”, 2017-03-22

Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne