• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Kolekcje
  • Statystyki
    • Statystyki osób
    • Statystyki spektakli
  • O projekcie
  • Wyszukiwarka

Halka

  • Opera w czterech aktach
    Libretto: Włodzimierz Wolski
    Prapremiera wersji czteroaktowej: 1.01.1858, Teatr Wielki w Warszawie
    Premiera obecnej inscenizacji: 23.12.2011
    Oryginalna wersja językowa z angielskimi napisami

  • Francuzi mają Niemą z Portici, my Halkę. To nic, że fabuły oper są łudząco podobne, nic to, że muzyka Moniuszki w wielu miejscach jest zadłużona w twórczości Aubera.

    Partytura Halki powstała w dwóch rzutach. Jej pierwociny zapisał 28-latek, który w 1847 roku ukończył arcydzieło, pod względem nowoczesności dramaturgicznego ujęcia wymykające się schematowi tradycyjnej "opery numerowej" w równym stopniu, co Wagnerowski Tannhäuser.

    Złe przyjęcie Halki w konserwatywnym Wilnie sprawiło, że 10 lat później kompozytor operę przerobił. Nie tępiąc ostrza krytyki społecznej, Moniuszko poluzował dramaturgiczny gorset i wprowadził kilka niebiańskich dłużyzn w rodzaju arii Jontka Szumią jodły na gór szczycie, bez których tego dzieła pomyśleć już nie sposób.

    Tak powstała "opera narodowa", z której mitem dziś nie do końca wiadomo, co począć. Natalia Korczakowska postanowiła zmierzyć się z "mitologicznym" balastem Halki na nowo. Trochę prowokując obrazami radykalnie uwspółcześniającymi przekaz, częściej zadziwiała nowym i mądrym odczytaniem -- choćby na poły oniryczną wizją rozpadającego się drewnianego kościółka, w którym odbywają się zaślubiny Janusza i Zofii, przejęciem z obrazów Jacka Malczewskiego swojskiej i uniwersalnej zarazem figury Fauna czy sceną samobójstwa z końcowym efektem bliskim kategorii unheimlich, o której marzył sam kompozytor.

  • Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
    Polski Balet Narodowy
    Aktorzy i statyści

  • Realizatorzy (8)

    • Kostiumy

      • Marek Adamski
    • Choreografia

      • Tomasz Jan Wygoda
    • Przygotowanie chóru

      • Bogdan Gola
    • Scenografia

      • Anna Met
    • Reżyseria

      • Natalia Korczakowska
    • Światła

      • Felice Ross
    • Dramaturg

      • Tomasz Kubikowski
    • Projekcje wideo

      • Kobas Laksa
Drukuj Do góry strony
  • Strona główna
  • Repertuar

    • Sezon 2024/25
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2024/25
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne