-
Nota biograficzna
Barbara Włodarczyk - pierwsza solistka baletu Teatru Wielkiego w latach 1967-80. Urodziła się w Pęcicach koło Warszawy. W 1955 roku ukończyła warszawską szkołę baletową, ucząc się m.in. pod kierunkiem Zygmunta Dąbrowskiego i Leona Wójcikowskiego. Bezpośrednio po szkole została zaangażowana do zespołu baletowego Opery Warszawskiej, gdzie w 1959 roku awansowała na stanowisko solistki, by od 1967 roku zostać pierwszą solistką baletu Teatru Wielkiego.
Tańczyła w repertuarze klasycznym i neoklasycznym. Miała w dorobku takie partie, jak: jeden z Trzech Łabędzi i Odylia w Jeziorze łabędzim (chor. S. Miszczyk, muz. P. Czajkowski, 1957), Nimfa w Popołudniu fauna (chor. W. Niżyński / L. Wójcikowski, muz. C. Debussy, 1958), Akrobatka i Balerina w Pietruszce (chor. M. Fokin / L. Wójcikowski, muz. I. Strawiński, 1958), Piękna Helena i Góralka w Panu Twardowskim (chor. F. Parnell, muz. L. Różycki, 1959), solistka w pas de deux I aktu i Przyjaciółka Giselle w Giselle (chor. trad. / K. Siergiejew i N. Dudinska, muz. A. Adam, 1960), solistka w pas de trois w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / W. Burmeister, P. Gusiew / N. Konius i A. Sobol, muz. P. Czajkowski, 1961), Katarzyna (1961) i Królowa Miedzianej Góry (1962) w Kamiennym kwiecie (chor. A. Tomski, muz. S. Prokofiew), Marysia i Góralka w Wierchach (chor. E. Papliński, muz. A. Malawski, 1962), Dziewczyna Ofiarna w Święcie wiosny (chor. A. Rodrigues, muz. I. Strawiński, 1962), Beliza w Czerwonym płaszczu (chor. F. Adret, muz. L. Nono, 1962), Młoda Dziewczyna w Temacie z wariacjami (chor. F. Adret, muz. P. Hindemith, 1963), Eurydyka w Orfeuszu (chor. A. Rodrigues, muz. I Strawiński, 1964), solistka w Soirées et matinées musicales (chor. A. Rodrigues, muz. B. Britten, 1963), Królowa Driad w Don Kichocie (chor. A. Cziczinadze, muz. L. Minkus, 1964) i Dziewczyna B w Ad hominem (chor. W. Gruca, muz. Z. Wiszniewski, 1964).
Po przeniesieniu zespołów opery i baletu do odbudowanego Teatru Wielkiego, od 1 stycznia 1967 roku została awansowana do wąskiej grupy pierwszych solistów baletu. Wystąpiła tu w kolejnych rolach, jako: solistka Nokturnu w Nokturnie i Taranteli (chor. W. Gruca, muz. K. Szymanowski, 1966), Tancerka Uliczna (1967) w Don Kichocie (chor. A. Cziczinadze, muz. L. Minkus, 1967), Mirta i Batylda w Giselle (chor. trad. / A. Cziczinadze, muz. A. Adam, 1968), Francesca we Francesce da Rimini (chor. A. Cziczinadze, muz. P. Czajkowski, 1968), Phrygia w Spartakusie (chor. J. Czanga, muz. A. Chaczaturian, 1970), Córka I, Córka II i Wróżka w Kopciuszku (chor. A. Cziczinadze, muz. S. Prokofiew, 1969), Pani Kapulet w Romeo i Julii (chor. A. Cziczinadze, muz. S. Prokofiew, 1972), solistka w Bolerze (chor. W. Borkowski, muz. M. Ravel, 1971), Pani Twardowska (1973) i Duch Barbary Radziwiłłówny (1974) w Panu Twardowskim (chor. W. Gruca, muz. L. Różycki), Krystyna w Pannie Julii (chor. B. Cullberg, muz. T. Rangström, 1975), Barbara w Stanisławie i Annie Oświęcimach (chor. W. Gruca, muz. M. Karłowicz, 1976), Księżna w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / B. Chaliułow, muz. P. Czajkowski, 1978) oraz Ciotka w Zalotach (chor. J. Graczyk, muz. R. Szczedrin, 1979). W 1980 roku zakończyła karierę sceniczną.
W latach 1980–93 była pedagogiem tańca w trzech prywatnych szkołach baletowych we Włoszech: w Turynie, Altamurze i Praia a Mare.
Joanna Sibilska-Siudym
-
Wystawienia (572)
- 25.02.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Kamienny kwiat
- 15.03.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Kamienny kwiat
- 06.04.1962, Teatr Wielki w Warszawie z siedzibą tymczasową przy ul. Nowogrodzkiej 49, Kamienny kwiat