-
Nota biograficzna
Solista baletu Teatru Wielkiego w Warszawie, tancerz Państwowego Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze”, Ballet National de Marseille i Baletu XX Wieku w Brukseli oraz pierwszy tancerz Teatro de Bellas Artes w Meksyku, dyrektor zespołów baletowych w Meksyku, choreograf i pedagog. Urodził się w Warszawie, gdzie w 1971 roku ukończył szkołę baletową, ucząc się m.in. pod kierunkiem Zygmunta Dąbrowskiego, Andrzeja Glegolskiego i Giennadija Ledjacha. Następnie został przyjęty do zespołu baletowego Teatru Wielkiego w Warszawie. W 1973 roku awansował na stanowisko koryfeja i w tym samym roku został solistą.
W jego warszawskim dorobku znalazły się następujące role: Książę Albert w Giselle (chor. trad. / A. Cziczinadze, muz. A. Adam, 1971), solista w Metafrazach (chor. M. Bochenek, muz. J. Maksymiuk, 1971), solista w balecie E=mc2 (chor. J. Lazzini, muz. A. Mosołow, 1972), Opryszek w Cudownym mandarynie (chor. J. Lazzini, muz. B. Bartók, 1972), solista w La Valse (chor. J. Lazzini, muz. M. Ravel, 1972), Przyjaciel Basilia w Don Kichocie (chor. A. Cziczinadze, muz. L. Minkus, 1972), rola tytułowa w Spartakusie (chor. J. Czanga, muz. A. Chaczaturian, 1972), solista w Czterech sonetach miłosnych (chor. W. Gruca, muz. T. Baird, 1972), On i Tancerz Grupy I w Pożądaniu (chor. J. Makarowski, muz. G. Bacewicz, 1973), Diabeł w Panu Twardowskim (chor. W. Gruca, muz. L. Różycki, 1973), Książę Zygfryd w Jeziorze łabędzim (chor. trad. / B. Chaliułow, muz. P. Czajkowski, 1973), Franciszek w Coppelii (chor. A. Messerer, muz. L. Delibes, 1974), solista, Kain i Abel w Mane-Thekel-Fares (chor. J. Makarowski, muz. E. Rudnik, 1975) oraz Jean w premierze polskiej baletu Panna Julia (chor. B. Cullberg, muz. T. Rangström, 1975).
W 1975 roku zwolnił się z Teatru Wielkiego i zaangażował do Państwowego Zespołu Pieśni i Tańca "Mazowsze". Po roku wyjechał do Francji, gdzie na sezon 1976/77 związał się z Ballet National de Marseille Rolanda Petit. W latach 1977-81 tańczył w Balecie XX Wieku Maurice’a Béjarta, gdzie wystąpił m.in. jako solista w Radze (chor. M. Béjart, trad. muz. hinduska, 1977), Piłkarz i Pulcinella w Amor di Poeta (chor. M. Béjart, muz. R. Schumann, N. Rota, 1978), Mój ojciec, ten bohater oraz Huzar i Kochanek w Gaité Parisienne (chor. M. Béjart, muz. J. Offenbach, 1978) oraz baletach: Święto wiosny (muz. I. Strawiński), Bolero (muz. M. Ravel), Romeo i Julia (muz. P. Czajkowski) i in. Kolejnym etapem jego kariery były występy w Cullberg Ballet w Sztokholmie m.in. w roli Tybalta w Romeo i Julii (chor. B. Cullberg, muz. S. Prokofiew, 1982) i w roli Mężczyzny w Domu Bernardy Alba (chor. M. Ek, muz. J. S. Bach i K. Richter, 1982).
Później wyjechał do Meksyku i od 1982 roku przez sześć lat był pierwszym tancerzem w Teatro de Bellas Artes, gdzie tańczył wiodące role w Dziadku do orzechów, Jeziorze łabędzim, Śpiącej królewnie, Carmina Burana i in. Czterokrotnie brał udział w Międzynarodowym Festiwalu Baletowym w Hawanie, gdzie zatańczył m.in. partię Księcia Zygfryda, partnerując wybitnej brytyjskiej balerinie Mainie Gielgud. Występował też gościnnie jako solista z Ballet El Paso, Chicago City Ballet i Fort Worth Ballet. Po doznanej kontuzji zakończył karierę sceniczną i otworzył prywatną szkołę baletową. Równolegle jest pedagogiem w Narodowej Szkole Tańca Klasycznego i Współczesnego w Mexico City. W latach 2003-08 piastował funkcję dyrektora znanego meksykańskiego zespołu Compañia Nacional de Danza w Meksyku. Od 2013 roku jest z kolei dyrektorem zespołu Joven Ballet de Jalisco w Guadalajarze, z którym realizuje także własne choreografie.
Joanna Sibilska-Siudym